Tilldela roller i communityt: Hantering av åtkomst och behörigheter
Roller inom ditt community (och dina kanaler) hjälper till att definiera medlemmars åtkomstnivåer, ansvar och möjlighet till engagemang. Genom att tilldela roller som medlem, forummoderator eller communityadministratör skapar du en tydlig struktur för deltagare, samtidigt som du behåller kontrollen över interaktionen.
Tillgängliga roller:
Medlem – Ger åtkomst till en eller flera befintliga kanaler.
Communitymoderator – Tilldelas en Moderator-märke och kan hjälpa till att övervaka innehåll och engagemang.
Communityadministratör – Tilldelas en Admin-märke och har full kontroll över inställningar, innehåll och hantering av communityt.
Beroende på vilken roll som tilldelas, kan du styra eller begränsa olika behörigheter, till exempel:
Möjligheten att skapa inlägg och svara på kommentarer – för att styra tillgång till diskussioner.
Exklusiva inlägg och chattar mellan administratörer – för privata kommunikationskanaler.
Endast interaktioner mellan administratörer och moderatorer – för att begränsa konversationer till nyckelpersoner i communityt.
Genom att noggrant ställa in rättigheter skapar du en strukturerad och välfungerande communitymiljö som passar dina behov.
Här tilldelar du roller
1. I communityportalen via menyvalet Medlemmar
När du är inne i medlemsöversikten via ditt community funkar det precis som i CRM. Här kan du filtrera och se aktivitet på dina medlemmar. Välj den medlem du önskar justera behörighet till -> Tryck på de tre prickarna till höger och välj Tilldela communityroll.
2. I CRM på kontaktprofilen
Du kan också tilldela roller i ditt CRM genom att söka fram kontakten och gå in i dennes kontaktprofil. Processen är densamma som ovan – välj personen och tilldela önskad roll.
Obs!
Communityroller kan endast tilldelas till aktiva medlemmar.