Hoppa till huvudinnehåll

Notiser i community

Hur notiser fungerar och hur du och medlemmarna kan använda dem.

Uppdaterad denna vecka

Att hålla dina medlemmar informerade, engagerade och uppkopplade är nyckeln till att öka både interaktion och medlemmar som fortsätter stanna kvar. Med inställningarna för communitynotiser kan du:

  • Nämna medlemmar – Tagga användare direkt för att fånga deras uppmärksamhet.

  • Skicka systemmejl – Säkerställ att meddelanden når medlemmar även om de missar notiser i communityt genom mejlutskick om att det finns innehåll att läsa i communityt.

  • Bibehålla högt engagemang – Automatiska uppdateringar håller ditt community aktivt och responsivt.

Ett enkelt men effektivt sätt att förbättra kommunikationen och stärka medlemmarnas deltagande!

Tips!
Håll de notifieringar du skickar relevanta och balanserade. För även om notiser är bra för att hålla medlemmarna engagerade kan överanvändning upplevas som påträngande och till och med leda till minskat engagemang.

  • Använd sparsamt – Skicka bara uppdateringar som verkligen är värdefulla eller tidskänsliga.

  • Undvik spam – Om medlemmarna översvämmas av notiser kan de börja ignorera dem.

  • Personliga taggar – Tagga användare endast när det är nödvändigt så att meddelandena upplevs som meningsfulla att ta del av snarare än störande.

En välbalanserad volym säkerställer starkt engagemang utan att överväldiga ditt community!

Aktivera communitynotiser

Så här aktiverar du notiser och säkerställer att medlemmarna förblir engagerade:

  1. Navigera till dina webbplatsinställningar. Du hittar dessa i vänstra sidopanelen i din byggare via kugghjulet.

  2. Gå till sketionen Allmänt.


  3. Klicka på “Aktivera notiser" för att aktivera så att medlemmar får uppdateringar vid omnämnanden, uppdateringar och systemmeddelanden.

    Du kan även när du aktiverat notiser välja om du vill de visas i mörkt eller ljust tema. Bockar du i mörkt tema kommer notismiljön vara svart/grå i bakgrunden med vit text. Aktiverar du inte mörkt tema är det vit/ljusgrå bakgrund med svart text.

När du har aktiverat notiser i inställningsmenyn, gå tillbaka till byggaren (t.ex. din startsidan i redigeringsläge).

Du kommer då att se en notisflik uppe till höger på skärmen (i desktop). Det är här du kommer se alla dina notiser och de sker i realtid så när någon omnämner dig dyker notis upp direkt.

Notispanelen

När användare klickar på notisikonen visas en utskjutande ruta med alla relevanta uppdateringar, inklusive:

  • Omnämnanden (taggar) – Visar direkt interaktioner och meddelanden där användaren blivit taggad.

  • Kommentarer & Inlägg – Gör det enkelt att hoppa direkt till konversationen där notisen skapats.

  • Sömlös navigering – Ett klick på en notis leder användaren direkt till det relevanta inlägget, kommentaren eller taggen som notisen hänvisar till.

Systemmejl för community

Om användaren inte läst sin notis inom 20 minuter i inloggat läge så kommer det automatisk skickas ett mejl som uppmärksammar en på att det finns olästa notiser relevanta för användaren.

Så här fungerar det:

  • Säkerställer att viktiga uppdateringar inte missas genom att skicka en påminnelse via e-post.

  • Hjälper till att bibehålla aktivt engagemang även om användaren är borta från plattformen.

  • Länken i mejlet leder direkt till det relevanta inlägget, kommentaren eller taggen för smidig åtkomst.

Omnämnanden (taggar) i communityt

Taggningar/omnämnanden är ett kraftfullt sätt att få en medlems uppmärksamhet eller att notifiera en hel grupp samtidigt med viktig information.

Så här kan du använda det:

  • Tagga enskilda medlemmar – Använd @användarnamn för att direkt nämna någon och säkerställa att de får en notis.

  • Notifiera alla – Använd @everyone för att skicka en varning till alla medlemmar i communityt, perfekt för viktiga uppdateringar.

  • Öka engagemanget – Taggningar uppmuntrar snabba svar och håller samtalen aktiva.

Tänk på att använda den här funktionen varsamt så inte dina användare känner sig överväldigade. Använder du denna funktion sparsamt men med hög relevans kan detta bli mycket effektfullt för att hålla engagemanget högt i ditt medlemskap.

Obs:
För att nämna alla kan du även använda @all och @everybody

Viktigt: För att kunna använda @everyone @all @everybody måste du vara community-ADMIN

Fick du svar på din fråga?