Att hålla dina medlemmar informerade, engagerade och uppkopplade är nyckeln till att öka både interaktion och medlemmar som fortsätter stanna kvar. Med inställningarna för communitynotiser kan du:
Nämna medlemmar – Tagga användare direkt för att fånga deras uppmärksamhet.
Skicka systemmejl – Säkerställ att meddelanden når medlemmar även om de missar notiser i communityt genom mejlutskick om att det finns innehåll att läsa i communityt.
Bibehålla högt engagemang – Automatiska uppdateringar håller ditt community aktivt och responsivt.
Ett enkelt men effektivt sätt att förbättra kommunikationen och stärka medlemmarnas deltagande! Denna funktion går att använda i nästan samtliga communitywidgets. Enda undantaget är widget Diskussion som i dagsläget är avsedd att användas mer som diskussionstråd/chat vilket skulle tendera skapa många notiser i flödet. Därav kommer omnämnanden här ej ge en notis.
Tips!
Håll de notifieringar du skickar relevanta och balanserade. För även om notiser är bra för att hålla medlemmarna engagerade kan överanvändning upplevas som påträngande och till och med leda till minskat engagemang.
Använd sparsamt – Skicka bara uppdateringar som verkligen är värdefulla eller tidskänsliga.
Undvik spam – Om medlemmarna översvämmas av notiser kan de börja ignorera dem.
Personliga taggar – Tagga användare endast när det är nödvändigt så att meddelandena upplevs som meningsfulla att ta del av snarare än störande.
En välbalanserad volym säkerställer starkt engagemang utan att överväldiga ditt community!
Aktivera communitynotiser
Så här aktiverar du notiser och säkerställer att medlemmarna förblir engagerade:
Navigera till dina webbplatsinställningar. Du hittar dessa i vänstra sidopanelen i din byggare via kugghjulet.
Gå till sketionen Allmänt.
Klicka på “Aktivera notiser" för att aktivera så att medlemmar får uppdateringar vid omnämnanden, uppdateringar och systemmeddelanden.
Du kan även när du aktiverat notiser välja om du vill de visas i mörkt eller ljust tema. Bockar du i mörkt tema kommer notismiljön vara svart/grå i bakgrunden med vit text. Aktiverar du inte mörkt tema är det vit/ljusgrå bakgrund med svart text.
När du har aktiverat notiser i inställningsmenyn, gå tillbaka till byggaren (t.ex. din startsidan i redigeringsläge).
Du kommer då att se en notisflik uppe till höger på skärmen (i desktop). Det är här du kommer se alla dina notiser och de sker i realtid så när någon omnämner dig dyker notis upp direkt.
Notispanelen
När användare klickar på notisikonen visas en utskjutande ruta med alla relevanta uppdateringar, inklusive:
Omnämnanden (taggar) – Visar direkt interaktioner och meddelanden där användaren blivit taggad.
Kommentarer & Inlägg – Gör det enkelt att hoppa direkt till konversationen där notisen skapats.
Sömlös navigering – Ett klick på en notis leder användaren direkt till det relevanta inlägget, kommentaren eller taggen som notisen hänvisar till.
Notispanelen är uppdelad i fyra flikar för att hjälpa användare att hantera och filtrera sina uppdateringar:
Alla – Visar alla notiser på ett och samma ställe.
Olästa – Visar endast notiser som ännu inte har öppnats.
Socialt – Innehåller aktivitet som omnämnanden och svar.
Butik – Innehåller uppdateringar relaterade till beställningar, såsom:
Beställning lagd
Beställning skickad
Systemmejl för community - email skickas när användaren inte sett sin notis där man blivit omnämnd
Om användaren inte läst sin notis där man har blivit omnämnd inom 20 minuter i inloggat läge så kommer det automatisk skickas ett mejl som uppmärksammar en på att det finns olästa notiser relevanta för användaren. Detta gäller när någon har omnämnt personen aktivt med personlig tagg, t.ex. @Anna eller när ni som administratörer taggat alla. Alla övriga notiser så som t.ex. att någon gillat ditt inlägg eller kommenterat ditt inlägg utan att tagga dig kommer endast synas i notispanelen i inloggat läge.
OBS!
Just nu har vi dessvärre en bugg som gör att systemmejl när man har omnämnt alla inte skickas ut. Detta är något vi jobbar på och hoppas ha löst inom kort.
Detta ser till att:
Säkerställer att viktiga uppdateringar inte missas genom att skicka en påminnelse via e-post.
Hjälper till att bibehålla aktivt engagemang även om användaren är borta från plattformen.
Länken i mejlet leder direkt till det relevanta inlägget, kommentaren eller taggen för smidig åtkomst.
Omnämnanden (taggar) i communityt
Taggningar/omnämnanden är ett kraftfullt sätt att få en medlems uppmärksamhet eller att notifiera en hel grupp samtidigt med viktig information. Denna funktion går att använda i nästan samtliga communitywidgets. Enda undantaget är widget Diskussion som i dagsläget är avsedd att användas mer som diskussionstråd/chat vilket skulle tendera skapa många notiser i flödet. Därav kommer omnämnanden här ej ge en notis.
Så här kan du använda omnämningar:
Tagga enskilda medlemmar – Använd @användarnamn för att omnämna någon och säkerställa att de får en notis.
Notifiera alla – Använd @alla för att skicka en notis till alla medlemmar i communityt, perfekt för viktiga uppdateringar. Observera att detta endast fungerar för medlemmar som har behörighet communityadministratör. Du kan i denna guide se hur du tilldelar communityroller.
OBS!
Just nu har vi dessvärre en bugg som gör att systemmejl när man har omnämnt alla inte skickas ut. Detta är något vi jobbar på och hoppas ha löst inom kort.
Öka engagemanget – Taggningar uppmuntrar snabba svar och håller samtalen aktiva.
Tänk på att använda den här funktionen varsamt så inte dina användare känner sig överväldigade. Använder du denna funktion sparsamt men med hög relevans kan detta bli mycket effektfullt för att hålla engagemanget högt i ditt medlemskap.