Hoppa till huvudinnehåll

A/B testa när du skickar E-post kampanjer

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Ett effektivt sätt att ta reda på vad som fungerar för din målgrupp är att skicka så kallade A/B tester. Här kan du testa olika rubriker eller innehåll för att se vad som fungerar bäst.

Lärdomarna är sedan värdefulla för dig vid framtida utskick för att optimera dina kampanjer.

Så här fungerar det:

Du skapar ett innehåll du vill testa samt ställer in valda inställningar enligt instruktioner nedan.

Systemet kommer skicka ut till en begränsad grupp först under en begränsad tid. I detta första delutskick kommer denna grupp få 50/50 vardera av dina versioner. Alltså 50% av gruppen kommer få version A, och 50% version B.

När villkoren löpt ut som du ställt in ditt test på. Utses en vinnare och då skickas mejlet ut till resten av mottagarna med vinnande version.

Så här skapar du ett A/B test:

1️⃣ Gå till Marknadsföring och välj knappen "+ Skapa kampanj" och välj sedan E-post.

2️⃣ När du i nästa steg döpt din kampanj kommer du till en vy som frågar om du vill skapa en "Vanlig kampanj" eller "A/B testa kampanj"

SE BILD LITE LÄNGRE NED FÖR PUNKT 2-3

Nu får du välja några olika val:

  • VAD VILL DU TESTA?

    1. E-post ämne (Rubriken i mejlet som t.ex. syns på notisen).
      Bäst för att mäta t.ex. öppningsfrekvens. Men kan även nyttjas för att mäta vilken rubrik som gett flest klick.

    2. Mailinnehåll (du designar/formar själva innehållet olika)
      Används för att mäta klickfrekvens.

  • VINNAREN BASERAS PÅ:
    (alltså, vad för parameter av nedan är det som ska mätas)

    1. Öppningsfrekvens: Vilken version som öppnas mest.

    2. Klickfrekvens: Vilken version som genererar flest klick i mejlet.

  • VINNAREN VÄLJS EFTER
    Hur länge vill du testet körs? Hur många som ska ingå i testet väljer du längre fram. Men nu ska du ta beslut över hur länge systemet ska avvakta som längst innan det utser en vinnare. 1 timme är ganska vanligt intervall att avvakta. När den valda tiden passerat kommer systemet utifrån de som hittills öppnat/klickat utse vilken variant som gått bäst och skicka ut till resterande del av e-postlistan.

Om du valde att testa mailinnehåll:

Kommer du kunna skapa dina två varianter i Designvyn här.

Om du valde testa E-post ämne:

Du kommer få ange båda alternativen när du kommer till fliken Sammanfattning i din kampanjuppsättning.

3️⃣ I sista steget väljer du hur många som ska vara med i testgruppen

I steget där du ska välja när det ska skickas ska du även välja hur många av den grupp mottagare du har - som ska vara del av testet. Här brukar det vara normalt att välja mellan 20-30% maximalt.

Så säg du valde 1h som testtid i tidigare steg. Och 25% i detta steg. Då kommer 25% av alla mottagare få mejlet på vald tid mejlet skickas. Efter 1h har gått så kommer systemet utse en vinnare baserat på hur dessa 25% har agerat på utskicket hittills.

Så har t.ex. fler med Rubrik A öppnat än de med Rubrik B om du testar e-post ämne och öppningsfrekvens. Så kommer systemet efter en timme skicka ut till resterande 75% med endast Rubrik A.

Här kan du se hur testet gick

När testet är klart kan du gå in på dina kampanjer och öppna den enskilda kampanjens översikt. Under Förhandsvisning ser du vilken version som har vunnit.

Fick du svar på din fråga?