Få full koll på vad för försäljning som kommer från dina e-post kampanjer genom att både sätta upp spårning direkt i e-post kampanjens inställningar som hjälper dig spåra trafiken och försäljningen via dina analysverktyg samt i CRM och butiken direkt på Webbas.
Samt se en tydlig översikt direkt i din kampanj hur mycket försäljning den genererat.
Så här fungerar det:
När du skapar din kampanj och kommer till steget Sammanfattning så finns en ruta som heter "Spåra försäljning från den här kampanjen".
Bocka i den här rutan om du önskar göra så.
(OBS! I rutan där det står Mellan - ska det egentligen stå Medium och kommer inom kort att bytas ut till rätt begrepp)
I nästa steg erbjuds du fylla i något som kallas UTM spårning. I direkt översättning står detta för utility tag managment som innebär att det skapas som ID-märkningar i länken som berättar för dig var trafiken/konverteringen kommer från. Du kan ofta känna igen detta när du klickar på länkar på olika platser på internet som kan se ut t.ex. likt detta:
https://mindomän.se?utm_source:NAMN osv.
Allt efter frågetecknet är således så kallad spårningsmarkörer och är mycket användbara för mer djupgående analysarbete.
Det är dessa du kan ställa in i detta steg. De kan se ut precis som du önskar. Vårt tips är att hålla en och samma linje alltid bara så att du enkelt kan filtrera och se i översikter vad som är vad. Vi rekommenderar även att följa våra exempel som står i liten text bredvid UTM-taggen.
En liten lathund till UTM-taggar:
Tänk på att inte ha några mellanslag. Utan är det flera ord i din UTM-tagg. Skriv den med ett understreck eller bindestreck. T.ex. lansering_sommar.
UTM Källa = Var kommer trafiken från. Alltså den primära kanalen.
T.ex. Facebook, Google, Nyhetsbrev (i detta fall i en e-post kampanj är nyhetsbrev lämpligt).
UTM Kampanj = Vad är namnet för specifikt denna kampanjen. Så du vet vilken det är. T.ex. Sommarrea40% eller lansering_kurs_A
UTM Medium = Kan lätt förväxlas med Källa. Men här besvarar vi vilken plats trafiken kommer ifrån. T.ex. annons, e-post, sms osv.
T.ex. skulle ju ett nyhetsbrev (källa) kunna skickas ut både via SMS, brev med QR kod och E-post. I detta exempel definierar Medium vilken av dessa utskick hen kom från.