Hoppa till huvudinnehåll

Spåra din försäljning via E-post kampanjer

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Få full koll på vad för försäljning som kommer från dina e-post kampanjer genom att både sätta upp spårning direkt i e-post kampanjens inställningar som hjälper dig spåra trafiken och försäljningen via dina analysverktyg samt i CRM och butiken direkt på Webbas.

Samt se en tydlig översikt direkt i din kampanj hur mycket försäljning den genererat.

Så här fungerar det:

När du skapar din kampanj och kommer till steget Sammanfattning så finns en ruta som heter "Spåra försäljning från den här kampanjen".

Bocka i den här rutan om du önskar göra så.

(OBS! I rutan där det står Mellan - ska det egentligen stå Medium och kommer inom kort att bytas ut till rätt begrepp)

I nästa steg erbjuds du fylla i något som kallas UTM spårning. I direkt översättning står detta för utility tag managment som innebär att det skapas som ID-märkningar i länken som berättar för dig var trafiken/konverteringen kommer från. Du kan ofta känna igen detta när du klickar på länkar på olika platser på internet som kan se ut t.ex. likt detta:

https://mindomän.se?utm_source:NAMN osv.

Allt efter frågetecknet är således så kallad spårningsmarkörer och är mycket användbara för mer djupgående analysarbete.

Det är dessa du kan ställa in i detta steg. De kan se ut precis som du önskar. Vårt tips är att hålla en och samma linje alltid bara så att du enkelt kan filtrera och se i översikter vad som är vad. Vi rekommenderar även att följa våra exempel som står i liten text bredvid UTM-taggen.

En liten lathund till UTM-taggar:

Tänk på att inte ha några mellanslag. Utan är det flera ord i din UTM-tagg. Skriv den med ett understreck eller bindestreck. T.ex. lansering_sommar.

  • UTM Källa = Var kommer trafiken från. Alltså den primära kanalen.
    T.ex. Facebook, Google, Nyhetsbrev (i detta fall i en e-post kampanj är nyhetsbrev lämpligt).

  • UTM Kampanj = Vad är namnet för specifikt denna kampanjen. Så du vet vilken det är. T.ex. Sommarrea40% eller lansering_kurs_A

  • UTM Medium = Kan lätt förväxlas med Källa. Men här besvarar vi vilken plats trafiken kommer ifrån. T.ex. annons, e-post, sms osv.

    T.ex. skulle ju ett nyhetsbrev (källa) kunna skickas ut både via SMS, brev med QR kod och E-post. I detta exempel definierar Medium vilken av dessa utskick hen kom från.

Fick du svar på din fråga?