Hoppa till huvudinnehåll

Vad betyder ofullständiga betalningar i Stripe?

I Stripe kommer du se olika statusar under Transaktioner. Detta är vad de innebär i praktiken.

Uppdaterad denna vecka

När du loggar in på Stripe och går in under Transaktioner så kommer du se massa rader under Betalningar på alla former av inledda betalningar hos dig.

Observera att ofullständig betalning inte är något felaktigt.

Varje gång någon besöker en sida i din webbplats där det finns en kassa (widget kassa) så kommer det aktivera Stripe att möjlig transaktion är på gång. Om personen i fråga inte genomför köpet eller ens försöker betala så kommer den stå som ofullständig. Detta betyder med andra ord att någon har besökt en sida med en kassa hos dig med ett totalt värde av XX kronor i varukorgen men aldrig inlett eller försökt betala. Därav kommer den absoluta majoriteten av de rader du se i Stripe klassas som Ofullständiga likt nedan exempel:

Däremot om du hade sett att de är röda och markerade med status Misslyckad eller Blockerad så har personen på något vis inlett betalningsförlopp (tryckt på Slutför order knapp).

Om du går in på en misslyckad eller blockerad betalning kommer du kunna se längst upp vad för anledning detta beror på. Det vanligaste är att kortet avvisats av banken för otillräckligt saldo eller ej giltigt kort. Blockerad innebär i de flesta fall att banken av någon anledning blockerat kortet för betalning och här behöver du be kunden i sådant fall kontakta sin bank - det är sällan något du som innehavare kan göra något åt.

Och sist men inte minst så har du såklart status Lyckades som är grönt märke och innebär att köpet har gått igenom.

Vid vidare funderingar kring hur det fungerar i Stripe får vi be att kontakta Stripe direkt då Webbas ej kan ge support i Stripe då detta är ett tredjepartsverktyg.

Fick du svar på din fråga?