Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarSEO (Search Enginge Optimization)
On page SEO för din webbplats och dator
On page SEO för din webbplats och dator
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

On-page optimering syftar på de sökmotoroptimeringssteg man vidtar för att göra sin webbplats enklare för sökmotorrobotar att genomsöka och indexera din webbplats. Här är vad du kan göra med de inbyggda funktioner som finns i plattformen.

Sidtitel (Meta-titel) – Detta är titeln som beskriver vad sidan handlar om. Bör vara mellan 55-60 tecken inkl. blanksteg. Det är den sida som används av Google för att visa på resultatsidan. Den orange spåraren visar den optimala storleken på metatiteln. Se till att du har en övertygande mening med nyckelord som är viktiga för sidans synlighet.

Sidbeskrivning (Meta-beskrivning) - En kort beskrivning av sidan som består av mellan 155-160 tecken inkl. blanksteg. Se till att även inkludera nyckelorden i beskrivningen och se till att den visar övertygande text så att folk klickar på sidan när den dyker upp i Google.

Lägg till i sidkarta (webbplatskarta/sitemap) - Detta lägger till eller tar bort sidan från SiteMap.xml som hjälper sökmotorer att indexera eller hitta din sida. Om sidan fortfarande är under arbete eller inte ska visas, se till att den tas bort från webbplatskartan. I denna guide kan du se hur du indexerar din sidkarta.

Delningsbild - Detta används för att visa en specifik bild när du delar sidan på sociala medier. Notera att du kan behöva be Meta (för Facebook-delningar) att läsa in ändringarna. Detta gör du då via deras Sharing Debugger verktyg.

Obs! För att delningsbilden ska synas när du delar på t.ex sociala medier så behöver den ligga i en mapp i filhanteraren som inte innehåller några specialtecken (som Å, Ä, Ö) i sitt namn. Exempelvis: Är mappen döpt till "Bilder" går det bra, däremot "Bilder på mig" fungerar inte då det innehåller "Å".


Alt-tagg för bilder - Detta anger du i bildinställningar vilket du kan läsa mer om i denna guide.

H-taggar - När sökmotorer går igenom din sida tittar de i HTML-koden efter H-taggar för att förstå sidans innehåll och hierarki. För att hjälpa Google att läsa igenom ditt innehåll är det viktigt att du placerar dina rubriker i rätt ordning. T.ex så ska varje sida ha en huvudrubrik som utgör H1. Beroende på hur lång och omfattande din text är kan den också delas in i underrubriker som följer av H2 till H6. I plattformen står Rubrik 1 för H1, Rubrik 2 för H2, osv.

Fick du svar på din fråga?