För att ställa in ditt projekt för att börja skicka SMS, WhatsApp och röstmeddelanden behöver du ett Twilio-konto här
Vad är Twilio?
Twilio är en tjänst som hjälper företag att skicka sms, ringa samtal och kommunicera med kunder. Det är som en verktygslåda som låter dig lägga till meddelande- eller samtalsfunktioner till din app eller webbplats enkelt, utan att behöva bygga allt själv. På så sätt kan du hålla kontakten med dina användare via SMS, WhatsApp, röst och mer.
Observera!
För att använda den här tjänsten kommer du behöva fylla på ett saldo hos Twilio för varje utskick. Med andra ord, kostnaden för varje SMS/WhatsApp/röstmeddelande ingår inte i prenumerationskostnaden hos Webbas utan behöver köpas separat. Det kostar endast några ören att skicka varje meddelande. Du kan se aktuella prislistor här
Komma igång
När du har registrerat dig för ett Twilio-konto kommer du att dirigeras till Twilios huvudinstrumentpanel som visas nedan.
Köpa ett Twilionummer
För att använda deras tjänster kommer du behöva köpa ett Twilio-nummer. Välj ett nummer, förslagsvis baserat på ditt land. Testnummer är gratis, men det kräver betaluppgifter för full åtkomst sedan. Under bilder ser du guide för köp av numret.
Nedan bild visar nästa steg där du kan välja vilket land du vill registrera numret i. Det finns standardfilter som låter dig skriva in siffror som du vill inkludera i själva numret.
När du har bestämt dig för ett nummer, gå vidare och köp det.
*Ett svenskt telefonnummer kostar cirka 35 svenska kronor december 2024
När det är gjort tar du dig igenom nästa steg, som oftast är kryssrutor och verifiering av ditt nummerval. På sista steget kan du välja mellan Business eller Private. Detta är valfritt för vad du gör. Till exempel, när du väljer Business måste du fylla i dina företagsuppgifter. Om du väljer Private krävs inga företagsuppgifter - bara ett foto-ID krävs.
När du når det här steget, om du inte redan har konfigurerat ditt paket (Bundle) som du kan läsa om nedan, måste du göra detta först. Om du redan har skapat ett paket i Twilio, kommer det att visas på fliken 'Assign Approved Package'.
Skapa en "Bundle" och en "Meddelandeservice"
För att skapa ett paket inom Twilio, navigera till Account Dashboard > Phone Numbers > Regulatory Compliance > Bundles
Tryck på den blåa knappen upp till höger "Create a Regulatory Bundle"
Följ sedan stegen - den guidar dig steg för steg framåt. Här kan det vara bra att ha till hands dokumentation som visar ditt företags registrerade adress samt organisationsnummer då du kommer att få bifoga dokumentation som verifierar dina uppgifter stämmer.
Skapa en meddelandeservice
Genom att skapa en meddelandetjänst i Twilio kan du sedan skicka meddelanden t.ex. via Webbas plattform. För att ställa in din meddelandetjänst, gå till Twilios Account Dashboard och välj Messaging > Services. Du kommer då att se instrumentpanelen som visas i bilden nedan. Följ stegen.
Detta är till för att kunna skicka ut SMS och WhatsApp meddelanden i grupputskick.
Teamet tipsar 1!
Konfigurera Opt-out hantering.
När du är klar med grundkonfigurationen av din Messaging Service rekommenderar vi att du går tillbaka till Account Dashboard > Messaging > Services och trycker på den meddelandeservice du skapat. Nu kommer en ny meny öppnas till vänster där du ser alternativet Opt-out Managment längst ned i listan. Detta är så att personer kan välja att avsluta utskick av dig.
Först ser du standardfraser från Twilio som är på engelska. Skrollar du ner ser du att du kan konfigurera Language-Specific Opt-out Keywords. Välj det språk du önskar och fyll i dina nyckelord kunden kan skicka för att avsluta/återaktivera utskick via SMS. Vill du ha inspiration kan du se den engelska versionen lite längre upp, och översätta samma meningar till svenska och då såklart med dina ordfraser.
Spara
Skrolla längst upp på sidan, se till att den står i status Enabled (aktiv).
Klar
Teamet tipsar 2!
Skapa ett avsändar-ID i text (t.ex. ditt företagsnamn)
Om du önskar att det inte står ett telefonnummer när du skickar SMS utan istället ett namn, t.ex. ditt företagsnamn. Då behöver du i ett första steg ställa in ett så kallat Alphanumeric ID i Twilio. Deras guider kommer hänvisa dig till ett menyval som heter precis så under Phone Number sektionen. Om du är ett svenskt företag behöver du inte gå den vägen. Vissa länder behöver man ansöka/registrera för att få använda detta, detta behövs inte i Sverige.
Du går istället till Account Dashboard > Messaging > Services > Välj din Messaging service > Sender Pool.
Tryck på Add Sender på den blåa knappen upp till höger
Välj att det är en Alpha sender du önskar att skapa
Fyll i önskat namn. Viktigt! I Twilio kan du skriva upp till 11 tecken inkl. mellanslag. Detta fungerar dock inte med Webbas plattform i inställningen du kommer instrueras göra där senare. Så välj ett sammansittande ord.
T.ex. hade det inte fungerat att skriva Webbas AB men det det fungerar med WebbasAB.
Klart!
Länka tjänsten till ditt nummer
Det sista steget är att länka meddelandetjänsten till ditt Twilio-telefonnummer du köpt.
Gå till "Account Dashboard > Phone Numbers > Manage > Active numbers" och koppla tjänsten till ditt nummer.
Klicka på ditt telefonnummer som du vill lägga till meddelandetjänsten till.
När du har valt numret för att lägga till tjänsten öppnas ett nytt fönster. Scrolla ner mot botten.
Under fliken Messaging Service kommer du att kunna välja den tjänst du har skapat. Välj tjänsten och klicka på Save längst ner till vänster.
Skapa avsändarkonto för att skicka WhatsApp meddelanden
För att skicka ett WhatsApp-meddelande behöver först och främst säkerställa att du har ett företagskonto hos Meta i Meta business suite. Utan detta kan du nämligen inte använda WhatsApp tjänsten då WhatsApp är en Metaprodukt.
Därefter ska du konfigurera en avsändare i Twilio för WhatsApp. Detta görs under Account Dashboard > Messaging > WhatsApp senders. Vårt råd är att följa Twilios guide hur du gör här steg-för-steg. Observera att du ska skapa ett nytt konto när det valet kommer (inte att förväxla med ditt vanliga WhatsApp konto du använder till vardags), och i rutan för att ange vilket telefonnummer det gäller så ska du inte ange det telefonnummer du använder i WhatsApp till vardags utan ditt Twilionummer som syns på komfigurationssidan i Twilio (likaså den verifieringskod de kommer vilja du fyller i hos Meta).
Du är nu ansluten till Twilio och redo att koppla tjänsten till din hemsida i Webbas och börja skicka SMS och WhatsApp-meddelanden till dina kunder. Hur du gör detta kan du ta del av i den här guiden.
Fyll på saldo för ditt konto
Sist men inte minst, och som tidigare nämnt kostar det att göra utskick med denna funktionen och den betalningen görs till Twilio. Längst upp till höger när du är inloggad hittar du Admin knapp. Tryck där och välj sedan "Account Billing". Nu kan du fylla på valfritt saldo samt välja om du önskar saldot autoförnyas eller inte när det är tomt.