Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarE-postmarknadsföring och automatiseringar
Skicka SMS, WhatsApp & röstmeddelanden i CRM
Skicka SMS, WhatsApp & röstmeddelanden i CRM
Uppdaterad för mer än 2 månader sedan

Det första steget är att skapa ett konto hos Twilio. Har du inte gjort detta ännu behöver du först gå igenom den här guiden.

Koppla Twilio till din webbplats i Webbas

Gå till webbplatsinställningarna för din hemsida. Välj Applikationer, lägg sedan till applikation och scrolla nedåt tills du ser fliken Twilio och välj den..

Konfigurera Twilio

Logga in i Twilio och gå till Account Dashboard. Där finns ID:n etc. som du kommer behöva lägga till i Webbas. Här kan du hitta de Twiliouppgifter som krävs.

  • Konto SID

  • Auth Token

  • My Twilio phone number

Kopiera och klistra nu in dessa i de tomma fälten i Webbas på respektive plats.

Ange Alfanumerisk avsändare

I guiden där vi visar hur du konfigurerar ditt Twiliokonto berättade vi att du även kan välja att ha ett avsändar-ID i textform istället för ett telefonnummer vilket skapar igenkänning och kan upplevas mer professionellt. När du ställt in ditt Alphanumeric sender ID i Twilio så behöver du även aktivera det i Webbas. Vilket görs i samma vy som där du installerar applikationen.

Klicka i rutan Skicka SMS med avsändar-ID. Och fyll sedan i det ID du skapade i Twilio. OBS! Att i Twilio kan du skriva ett namn med mellanslag (t.ex. Webbas AB). Men det fungerar inte i Webbas plattform utan här behöver det vara ett sammanhängande ord (t.ex. WebbasAB). Så säkerställ först att det Sender ID du skapat i Twilio uppfyller det villkoret. Sedan skriver du in namnet i rutan och sparar.

Skicka massutskick

Om du vill skicka SMS och WhatsApp-meddelanden i så kallat massutskick (flera samtidigt) måste du lägga till ditt Meddelandetjänst SID i Webbas.

Skicka meddelanden

Nu är du klar och kan börja skicka meddelanden till dina kunder.

Hur du skickar:

För att skicka meddelanden till dina kunder kan du göra det genom att antingen skicka individuella meddelanden eller skicka i grupp via kampanjer och dina automatiseringsflöden.

Skicka till en individ:

För att skicka individuella meddelanden till dina kunder fungerar det ungefär på samma sätt som med enskilda email gör.

Gå först över till fliken CRM och välj en kund som du vill skicka ett meddelande till. Observera att detta endast fungerar till kunder som är prenumeranter. För att avgöra om kunden är prenumerant, leta efter en liten bockikon i profilbilden högst upp. Om denna ikon är grön är kunden prenumererad. Du kan också manuellt prenumerera på dem om det behövs genom att klicka på de tre prickarna och välja "Prenumerera".

Välj den meddelandekanal du vill använda för att skicka meddelandet:

  • SMS

  • WhatsApp

  • Röstmeddelande

Individuellt SMS

Både SMS och WhatsApp är lika i konfigurationen, men de skiljer sig när det kommer till att skicka meddelanden. WhatsApp kräver att du använder så kallade meddelandemallar och taggar för att följa deras meddelandepolicy. Låt oss först skicka ett SMS.

När du skickar ett SMS kan du lägga till taggar, skicka test och schemalägga

Lägg till personifierings-tagg: Hjälper till att hålla meddelandet personligt till din kund. När du väljer knappen Lägg till tagg visas ett nytt fönster, det är här du kan använda CRM-egenskaperna så som förnamn med mera likt du kan göra i e-post utskick.

Individuellt WhatsApp meddelande

Först och främst om du inte har gjort så sedan tidigare behöver du konfigurera en WhatsApp avsändare i Twilio. Du kan läsa om detta här hur du går tillväga

När du har en avsändare i WhatsApp klar, då kan du börja skicka WhatsApp meddelanden till dina kunder. Du går till CRM och väljer den kontakt du vill skicka ett meddelande till. Du kommer nu att se kundens individuella profil. Klicka på meddelandeikonen och välj "WhatsApp".

Här kan du också skicka med en bild med WhatsApp-meddelandet. Du kommer också att märka att en ny knapp visas: "Skicka meddelande för godkännande." När du har skrivit klart ditt meddelande måste du skicka det till WhatsApp som en så kallad mall för verifiering, vilket bara tar några sekunder.

När du klickar på knappen 'Skicka meddelande för godkännande' visas också ett nytt fönster. I det här fönstret måste du lägga till några detaljer.

  • Namn
    (OBSERVERA att du måste i rutan namn skriva likt nedan, detta då WhatsApp behöver förstå vad meddelandet har för syfte).
    Namnexempel:

    • välkomst_meddelande

    • orderbekräftelse

    • kampanj_nyheter

    • bokningsbekräftelse

  • Språk

  • Kategori

De två kategorierna, Nödvändig och Marknadsföring, är utformade för att klassificera den typ av meddelanden du skickar via WhatsApp-mallar. Varje kategori har olika syften, och det är viktigt att välja rätt baserat på innehållet i ditt meddelande.

  • Nödvändig: Används för viktiga, transaktions- eller kontorelaterade meddelanden. Det handlar om att leverera nödvändig information.

  • Marknadsföring: Används för reklam- och engagemangsbudskap som syftar till att driva försäljning eller kundinteraktion.

Att välja rätt kategori är viktigt för att följa WhatsApps policys och för att säkerställa att dina meddelanden tas emot effektivt av din publik. När du trycker Skicka så går mallen iväg för godkännande hos WhatsApp. Observera att detta är något vi på Webbas plattform ej kan påverka utan är Meta/WhatsApp som sköter godkännandet. Man får vanligtvis godkännande eller avvisande inom någon minut.

Whatsapp mallar

När du har skickat ett meddelande och fått ditt meddelande/mall verifierad kommer du att kunna använda den igen eller skapa nya mallar för olika typer av meddelanden, oavsett om de är för nytta eller marknadsföring.

För att återanvända en WhatsApp-meddelandemall, gå helt enkelt till "Skicka WhatsApp-meddelande" och i meddelandefönstret ser du en ny flik och Sidmall högst upp där du ser dina tidigare mallar.

Skicka meddelandekampanjer

Du kan inte bara skicka individuella meddelanden till dina kunder, utan du kan också släppa lös kraften i massmeddelanden – precis som att skicka en engagerande e-postkampanj! Nå en bredare publik och gör din kommunikation mer effektfull!

Skapa och skicka en meddelandekampanj

Gå till E-postmarknadsföring & automatiseringar i byggaren -> Kampanjer och välj att skapa en ny kampanj. Nu får du valet att skapa en E-post kampanj eller SMS/WhatsApp/röstmeddelandekampanj.

När du väljer det sistnämnda kommer du till nästa steg där du kommer få välja vilken av de tre kanalerna du vill använda.

Precis som att skapa ett individuellt meddelande för en kund, är processen exakt densamma när du skapar en massmeddelandekampanj. I sista steget får du välja när meddelandet ska skickas ut precis som med mejlfunktionen.

Skicka meddelanden i dina automationer

Du kan även lägga till SMS, WhatsApp och till och med röstmeddelanden i mixen med email i dina automationsflöden. Ett jättebra sätt att öka engagemang genom att arbeta med olika kanaler.

Skapa ett nytt automatiseringsflöde eller lägg till ett befintligt. Du kommer att kunna lägga till meddelandekomponenterna när som helst i ditt automatiseringsflöde.

För att lägga till ett meddelande i flödet, välj var du vill lägga till det. Välj sedan den meddelandekanal du vill använda.

När du har valt meddelandekanal kan du skapa ett nytt meddelande, eller om du använder WhatsApp kommer du att kunna använda en av dina sparade mallar som du har skapat tidigare.

Fick du svar på din fråga?