Hoppa till huvudinnehåll

Hur du administrerar och makulerar en order som en kund har gjort.

Uppdaterad för mer än 2 veckor sedan

Om en kund ångrar sin beställning eller du av annat skäl behöver avbryta en genomförd order i Webbas så kan du enkelt göra detta i din Butik.

Det som är viktigt att tänka på är att i Webbas sker inte den ekonomiska transaktionen utan den sker hos din valda betalleverantör. Så har kunden betalat för ordern kommer du även behöva göra en återbetalning hos din betalleverantör (t.ex. Stripe) i kundens orderprofil där. Titta hos respektive betalleverantör hur du genomför detta hos just dem i deras hjälpcenter.

I Webbas

Så justerar du ordern för att den ska ha rätt status i webbplatsens orderhistorik, för ditt redovisningsunderlag samt för att skicka bekräftelse till din kund där orderbekräftelsen visar rätt information.

Så här gör du:

Gå till Butik >> Beställningar

Här ser du alla dina ordrar. Vid varje order ser du kolumnerna "Betald" och "Status".

Om du har en kassa kopplad till en betalleverantör så som t.ex. Stripe och ordern är betald kommer båda staplar visas som gröna efter köptillfället.

Om du har manuell betalning i din kassa så blir aldrig ordern slutförd förrän du manuellt markerar den så. Då kommer status stå på "Behandlas".

För att ändra status på en order.

Tryck på de gröna/gråa plupparna så öppnas en kort meny med val om att "Markera som slutförd" eller "Markera som avbruten" eller "Markera som väntande".

Så om en order ska makuleras markerar du att ordern är avbruten. Sekunden du gör detta skickas även ett mejl till kunden om att ordern är avbruten.

Fick du svar på din fråga?