Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarWebbplatsinställningar
Lägga till Facebook Pixel till webbplats eller funnel
Lägga till Facebook Pixel till webbplats eller funnel
Uppdaterad för mer än ett år sedan

Facebook Pixel (också kallad Meta Pixel) hjälper dig att spåra händelser på din webbplats eller funnel, vilket gör att du kan optimera dina kampanjer och göra dina Facebook-annonser mer relevanta för din publik.

Med vår inbyggda Facebook Pixel-integration kan du spåra följande händelser:

  • Sidvisning - utlöses vid varje sidvisning

  • Lead – utlöses vid ny lead, när ett formulär skickas in eller en tid bokas via bokningskalendern

  • Lägg till i varukorg - utlöses när en produkt läggs till i varukorgen.

  • Påbörja betalning – utlöses när någon påbörjar en utcheckning via kassan på din webbplats eller funnel.

  • Köp - utlöses när ett köp i kassan (alternativt ett uppsälj/nedsälj) är genomfört.

  • Visa innehåll – ​​utlöses när en besökare tittar på en produkt i din butik. Visa innehåll-händelsen är extra användbar för att skapa personliga annonser till dina kunder.

  • Slutförd registrering - utlöses när en besökare skapar ett konto på din webbplats eller funnel.

Om du har lagt till Facebook Pixel-koden manuellt i området för anpassad kod på din webbplats måste du ta bort den för att istället använda den inbyggda integrationen.

Att ta bort den anpassade koden kommer inte att påverka din data i Facebook negativt så länge du aktiverar den inbyggda integrationen.

Konfigurera din Facebook Pixel

För att aktivera Facebook Pixel på din webbplats, klicka på Webbplatsinställningar > Applikationer. Välj Facebook Pixel-appen och lägg till ditt Facebook Pixel-ID.

Om du inte redan har en Facebook Pixel, skapa en och ange dess ID i inställningarna nedan:

Konfigurera Facebook API för konverteringar

Facebook API för konverteringar (tidigare känt som Facebook Server-Side API) är ett Facebook-verktyg som låter dig dela viktiga webbplats- eller kundhändelser direkt från våra servrar till Facebook utan att förlita dig på kundens webbläsare.

API för konverteringar används tillsammans med din Facebook Pixel för att förbättra prestandan och mätningen av dina Facebook-annonskampanjer. Allt detta görs utan att behöva förlita sig på webbläsarbaserade verktyg som cookies.

Nuförtiden måste webbplatser med tredjepartsspårare anpassa sig eftersom konsumentskyddslagarna blir allt strängare. Att spåra händelser i webbläsare blir svårare och betydligt mer opålitligt på grund av annonsblockerare eller sekretessinställningar. API för konverteringar kan hjälpa till att kringgå dessa problem samtidigt som du tillhandahåller viktig information för att hålla dina marknadsföringskampanjer på sociala medier relevanta. Det rekommenderas därför starkt att aktivera API för konverteringar!

Du kommer att bli ombedd att ange en åtkomsttoken som ska användas tillsammans med API:et. För att få en åtkomsttoken ska du gå till din Facebook-pixel, klicka på Inställningar och scrolla ner till området för API konverteringar. Under "konfigurera manuellt" ska du klicka på Kom igång eller Generera åtkomsttoken. Kopiera den genererade token och klistra in den i dina webbplatsinställningar.

Spara sedan Facebook-inställningarna och du är klar! Händelserna rapporteras automatiskt från och med nu. Tänk på att händelser som utlöses på din webbplats tar cirka 20 minuter innan de visas i din pixelstatistik.


Fick du svar på din fråga?