Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarByggaren
Tidsbegränsat erbjudande
Tidsbegränsat erbjudande
Uppdaterad för mer än 3 månader sedan

Vill du skapa ett erbjudande under en begränsad period.

Det går idag via funktionen Rabattkoder ställa in tidsbegränsade priser. Detta fungerar för alla prenumeranter i Webbas och är jättesmidigt. Detta innebär att priset kommer vara subventionerat under din valda period och automatiskt återställas till ordinarie pris när rabatten är över.

Men. Om du har till exempel behov av att:

  • Ge ett unikt erbjudande till de som kommit till mejl nr X i din mejlautomation för din lead magnet. Som fungerar oavsett när personen kommit in i din mejlslinga automatiskt.

  • Länka ett unikt tidsbegränsat erbjudande till dina följare eller kanske i någon Facebookgrupp som du inte vill att alla ska komma åt och samtidigt vara tidsbegränsat.

Då har vi ett supertips till dig!

Nedan tips gäller främst för prenumeranter med paketet Växa och uppåt men kan beroende på hur du säljer fungera för alla.

Om du ska ha ett tidsbegränsat erbjudande på en tjänst/produkt där kunden ska genomföra köpet i kassan på webbplatsen direkt så funkar nedan tips endast för dig som har nivå Växa eller uppåt i Webbas. Det beror på att tipset kräver en anpassad kassa/utcheckning vilket inte finns i Lansera. Säljer du däremot genom att kunden på hemsidan endast fyller i ett formulär på din landningssida för att t.ex. ansöka om din tjänst fungerar det för alla.

Nedräknaren

Vi säger nu att du ska ha ett erbjudande på din kurs.

Det första du bör göra är att skapa en unik sida för erbjudandet. Eller vårt bästa tips -kopiera hela din befintliga säljsida och eventuella utcheckning. Att göra en kopia minimerar administrationen för dig samt att kunden kommer möta samma upplevelse/sida hen är van vid. Det går såklart även att skapa en helt ny sida till ändamålet för erbjudandet. Som kanske är lite mindre info på etc. Välj det som känns bäst för dig.

  • Ligger din säljsida i en funnel? Det finns olika sätt att göra men för minst risk för fellänkningar rekommenderar vi att du gör en kopia på ditt funnelsteg (landningssidan) och väljer "Kopiera till annan funnel" och skapar det här erbjudandet i en helt egen funnel. Då får du mer kontroll och minst administration. Gör sedan likadant med utcheckningssidan. Med andra ord har du sedan en ordinariefunnel och en erbjudandefunnel som ser identiska ut.

I din kopia. Lägg till lite rubriker och texter om att du har erbjudande just nu! På så vis blir upplevelsen att jag kommit till din vanliga sida men jag ser alla erbjudandeflikar.

Lägg även till widget nedräkning. Då läggs ett räkneverk in på sidan där du placerat den som räknar ner till din valda tid. Detta kan vara i form av ett fast datum du räknar ned till, ett fast tidsintervall eller i nummerbrickor som räknar ned.

När du har ställt in vad den ska räkna ned till. Så ställer du in vad som ska ske när nedräknaren slutar. Här finns valet "Gå till sida/Visa pop up".
Här rekommenderar vi att du sedan väljer din ordinarie säljsida för den här kursen.

Vad detta innebär, är att när tiden har tickat ned. Om någon försöker komma tillbaka till den här sidan då, så kommer systemet automatiskt slussa personen vidare till ordinariesidan där inte erbjudandet finns.

Har du valt nedräkning till ett fast datum?

Då kommer alla besökare automatiskt slussas till den sida du valt i inställningarna de ska hamna på när tiden är ute.

Har du valt nedräkning med tid, t.ex. 24h?

Det är detta som är perfekt att använda i t.ex. mejlautomationer. För systemet känner av besökarens IP nummer. Så, så länge kunden surfar från samma internet kommer systemet komma ihåg besökaren. Så oavsett när hen än kliver in första gången börjar klockan räkna ned från 24h. Kommer hen tillbaka efter 20h kommer systemet också visa klockan är på 4h kvar i nedräknande status.

Det är inte 100% vattentätt såklart. För om personen byter internet kan hen komma tillbaka från start i klockan. Men det är ett fantastiskt sätt att arbeta med tidsbegränsade erbjudanden via mejl och länkade kampanjer med minimal administration och en snygg sida som synliggör erbjudandet.

I inställningarna för din nedräknare finns även en pensel där du kan designa din nedräknare i färg, storlek, skuggning och lite annat. Det går inte välja antal dagar under Räkna ned till tid - utan här får du i så fall räkna om det till timmar och skriva in. Det finns dock Dagar med som bricka när den räknar ned. Du kan även under penseln välja vilka av etiketterna du vill ska synas av Dagar, Timmar, Minuter och Sekunder.

Fick du svar på din fråga?