Hoppa till huvudinnehåll

Recensioner i Webbas

Funktion och widget för att lämna recensioner.

Uppdaterad igår

Recensioner är ett fantastiskt sätt att bygga förtroende för ditt varumärke och dina produkter och tjänster. I Webbas finns en inbyggd funktionalitet för detta i både din Butik och i ditt Community att använda för olika syften och ändamål där dina kunder kan lämna sina omdömen.

Exempel på vad du skulle kunna samla in recensioner och omdömen på:

  • Köp av produkter och tjänster

  • Om ditt företag i allmänhet

  • Efter en genomförd kurs eller till och med kursmodul

  • Efter ett förinspelat webinar

Och så vidare. Observera att dessa platser är separerade från varandra. Så recensioner lämnade via widget eller i community kommer inte synas på dina produkter i butiken och vice versa.

Hur du aktiverar och ställer in funktionen Recensioner för din Butik.

  1. Gå till din Butik och i menyn till vänster kommer du se Recensioner

  2. Du kommer nu till din översikt för Recensioner där du framåt kommer se alla recensioner inlämnade för dina produkter i din butik (observera att det är två skilda platser för dessa recensionstyper) samt (om du valt att du ska godkänna före de syns) godkänna samt moderera dina recensioner i form av svara på dem med mera.

  3. Tryck på Inställningar för recensioner

  4. Här gör du lite olika val.

    1. Aktivera/inaktivera funktionen

    2. Välja om du vill att du/teamet ska manuellt godkänna inkommande recensioner innan de visas utåt.

    3. Välja vilka i din webbplats som har möjlighet att kommentera/svara på recensioner (Administratörer, Administratörer & Moderatorer, Alla medlemmar).

      1. Administratörer = de du gett den behörigheten i ditt konto

      2. Administratörer & moderatorer = de du gett någon av dessa behörigheter i ditt konto.

      3. Alla medlemmar = alla användare (både inom ditt egna konto och dina registrerade kunder som då kallas medlemmar). Observera att medlem inte måste vara en betald funktion.

    4. Om det kräver godkännande vid nya svar/kommentarer som kommer på recensionerna som lämnats.

    5. Om kunden ska kunna ladda upp bilder i sin recension. Särskilt bra funktion för dig som säljer produkter där kunden kan visa produkten när den används vilket ger nya potentiella kunder en känsla om hur det kan bli/vara - samt förstärker känslan av att recensionen är äkta.

  5. När du gjort dina inställningar så syns recensionerna omgående på samtliga av dina produkter i din butik på dess systemsida för produkter (denna sida heter Butikprodukt i dina systemsidor).


    Observera!
    Det går tyvärr inte att välja den ska synas endast på vissa produkter utan det är alla som kommer aktiveras för detta val.

Så här lämnar kunden sin recension i butiken.

Recensioner kommer endast kunna lämnas efter ett genomfört köp och i dagsläget fungerar detta endast i ett inloggat läge - alltså som medlem i din webbplats. Man kan idag vara en så kallad grundmedlem som inte har kopplingar till några enskilda sidor. Fördelen med detta är att kunderna då alltid kan komma åt sin orderhistorik i din webbplats samt delta i att både lämna recensioner, kommentarer i community, blogg med mera.

Lägg till grundmedlem i kassan

I din kassa kan du ställa in att kunden ska bli en grundmedlem vid köp. Detta kan göras både på systemsidan Butikskassa samt i eventuella anpassade utcheckningar du placerat på webbplatsen.

Vidare behöver du ställa in i ditt CRM inställningar för medlemsregistreringar.

Du hittar Inställningar vid Medlemmar i menyn till vänster i CRM (grön pil). När du trycker där öppnas följande vy där du (röda rutor) aktiverar Tillåt registreringar samt väljer att standardgrupp är Grundmedlemmar.

Observera att det inte påverkar om du har t.ex. ställt in medlemsgrupper för enskilda produkter - i sådant fall hamnar alltid kunden i både Grundmedlemmar + den medlemsgrupp de köper/registrerar sig för.

Efter köpet sker följande

Efter ett köp kommer kunden om hen besöker produktsidan för den enskilda produkten att se recensionsvyn som alla kan se när man besöker sidan. Om systemet känner av att man köpt denna produkt och inte lämnat recension på den så syns även en knapp för att lämna recension.

Går det att ändra färg på knappen?

Det finns tyvärr ingen inbyggd funktion för detta idag men du kan placera nedan CSS kod under Webbplatsinställningar -> Egen kod -> Global CSS för hela webbplatsen.

OBS! Tänk på att du i koden behöver byta ut till dina egna preferenser i typsnitt, färg och textstorlek.

.theme .review-button {

background: #4D060B;

font-family: Cormorant Garamond, arial;

color: #FFFFFF !important;

font-size: 18px;

}

Kan man importera recensioner via CSV-fil från t.ex. tidigare webbshop eller recensionsverktyg?

Tyvärr är detta inte möjligt i dagsläget men är något vi kollar på för framtiden.

Här kan du läsa, godkänna samt moderera recensioner i butiken

När dina kunder lämnat en recension hittar du dessa i din Butik -> Recensioner. Om du har aktiverat att du ska godkänna innan de publiceras utåt så ser du även en flik för detta i översikten.

Hur Recensioner fungerar i Community och via Widget

I hela övriga webbplatsen om kunden lämnar en recension kommer du hitta dessa i ditt Community under Moderering och Recensioner. Dessa samlar du in genom att använda Widget Recensioner i ditt widgetbibliotek.

Det är också här du hittar alla recensioner, godkänner dem (om du ställt in att godkännande krävs) samt modererar i form av eventuellt svarar på dem.

  • Gröna rutor = där du hittar funktionen

  • Blå pil = Filtrera på widgetnamn (mer om det nedan)

  • Orange pil = Inställningar för enskild recension (Kopiera ID, Radera, Godkänn)

  • Röd pil = Svara på recension

Observera att dessa recensioner inte kommer visas i din butik. Utan endast på valda platser.

Widget - Recensioner

I byggaren i ditt bibliotek av widgets hittar du längst ned widget för Recensioner. Denna kan du enkelt dra ut och placera där du önskar på din webbplats.

Efter du placerat den där du önskar kan du trycka på den och då ser du en liten meny upp till vänster i widgeten där du väljer kugghjulet. Se beskrivning för varje inställning under bilden.

  • Ange namn: Detta namn blir en identifikator för just den här widgeten (t.ex. Recension kursmodul 3 eller Recension mitt företag).

  • Godkännande krävs vid nya recensioner: Vill du godkänna innan de syns utåt väljer du detta alternativ.

  • Vem kan svara: Välj vilka som ska kunna svara på dessa eller kommentera dem. Om det är specifika medlemsgrupper

    • Administratörer = de du gett den behörigheten i ditt konto

    • Administratörer & moderatorer = de du gett någon av dessa behörigheter i ditt konto.

    • Alla medlemmar = alla användare (både inom ditt egna konto och dina registrerade kunder som då kallas medlemmar). Observera att medlem inte måste vara en betald funktion.

  • Godkännande krävs vid nya svar: Om någon har svarat på en recension (t.ex. medlem som gett sin kommentar om den) så kan du välja om du vill godkänna även dessa svar innan de syns utåt.

  • Ordning & Antal recensioner som visas inledande: Här väljer du om de ska visas i stegrande eller fallande ordning primärt. Kunden kan även sedan när hen ser denna vy välja mellan Äldst/nyast själv. Du väljer även hur många som syns direkt på skärmen - men här kan kunden såklart bläddra vidare för att se fler.

  • Använd ljust/mörkt tema: Denna inställning så blir det ljusa temat genomskinlig/melerande bakgrund med vit text vilket får widgeten att se mer integrerad ut i webbplatsen när du har mörkare bakgrundsfärger. Observera att det är i blockinställningarna - inte widgeten du ställer in bakgrundsfärgen).
    Med mörkt tema blir istället texten svart och bakgrundsfärgen ljusgrå (den går inte att ändra.

    Exempel på ljust tema där vi valt vår mörkröda färg som bakgrundsfärg i blockinställningarna:


    Exempel på mörkt tema:

  • Bakgrundsfärg i widgetinställningarna: Tyvärr gör inte den här funktionen något i dagsläget. Men är menad i framtiden att innebära att du kan reglera widgetens egna bakgrundsfärg.



Fick du svar på din fråga?