Hoppa till huvudinnehåll

Hur kan en medlem säga upp sitt medlemskap?

Uppdaterad denna vecka

En medlem eller prenumerant som vill säga upp sitt medlemskap/prenumeration med återkommande betalningar kan göra det från sin medlemskapsprofil > Prenumerationer > Avsluta prenumeration.

Obs!

Om kunden väljer att avsluta sin prenumeration avslutas det direkt. Detta är extra viktigt att känna till om de samtidigt har åtkomst till någon form av innehåll (kanal eller medlemsprodukt) då systemet kommer ta bort denna åtkomst omgående när kunden avbryter tjänsten.

Om du inte vill att kunden ska förlora åtkomst på resterande tid av sin inbetalda period så kan du om du vill välja att manuellt via CRM lägga in personen igen i kanalen/medlemskapet och sedan manuellt ta bort hen igen när åtkomsten önskas tas bort. Det finns med i Webbas utveckling framåt att utveckla så att kunden inte förlorar åtkomsten omgående utan först vid brytdatumet. Vi kommer meddela alla kunder när detta finns på plats.

Var hittar jag eller kunden medlemskapsprofilen?

Medlemskapsprofilen finns som en systemsida kallad Medlemdetaljer som du når via Sidor> Systemsidor > Medlemdetaljer.

Obs! Tänk på att du behöver se till så att dina medlemmar kan komma åt sin medlemskapsprofil. Det kan du göra genom att:


1. Länka dit (t.ex. dinhemsida.se/member) från din medlemsportal/kursplattform genom exempelvis en knapp. Vill du lägga till detta i din headermeny kan du välja widgeten som heter Medlemsinloggning/Registrering.


2. Omdirigera medlemmen direkt efter inloggning. Hur du omdirigerar kan du läsa under punkt 5 i denna guide.

Fick du svar på din fråga?