Hoppa till huvudinnehåll

Prenumerationsprodukt / Återkommande betalningar / Delbetala i Webbas

Uppdaterad denna vecka

I Webbas har du möjlighet att sälja dina produkter och tjänster på flera sätt. Förutom att betala allt på en gång i en engångsbetalning kan du även erbjuda följande betalmetoder:

  • Prenumerationsbetalning - Betala ett fast belopp löpande på ett valt intervall. T.ex. månadsvis fram tills man väljer att avsluta.

  • Betalningscykel/Delbetala - Här betalar kunden t.ex. totala priset delat på tre (eller vad du valt). Som en slags delbetalning direkt i webbplatsen utan beroende av externa parter så som t.ex. Klarna med flera.

Du ställer in din betalning via din Butik > Produkter (och välj/skapa produkt) > Markera Prenumerationsprodukt. Du kan använda prenumerationsprodukt på vilken typ av produkt som helst.

Priset du sätter på produkten gäller per pågående betalning eller per tillfälle kunden betalar. Exempel finns nedan.

Pågående betalningar:

Används vid medlemskap/prenumeration där betalning fortlöper fram tills dess att kunden avslutar sin prenumeration. Det är alltså en återkommande betalning. Här har kunden åtkomst så länge hen är aktivt betalande.

Under valet Pågående betalning markerar du hur ofta kunden ska debiteras. Väljer du t.ex. 1 månader debiteras hen varje månad. Väljer du 3 månader debiteras hen var tredje månad.

Viktigt att känna till om pågående betalningar:
Om kunden väljer att avsluta sin prenumeration avslutas det direkt. Detta är extra viktigt att känna till om de samtidigt har åtkomst till någon form av innehåll (kanal eller medlemsprodukt) då systemet kommer ta bort denna åtkomst omgående när kunden avbryter tjänsten.

Om du inte vill att kunden ska förlora åtkomst på resterande tid av sin inbetalda period så kan du om du vill välja att manuellt via CRM lägga in personen igen i kanalen/medlemskapet och sedan manuellt ta bort hen igen när åtkomsten önskas tas bort. Det finns med i Webbas utveckling framåt att utveckla så att kunden inte förlorar åtkomsten omgående utan först vid brytdatumet. Vi kommer meddela alla kunder när detta finns på plats.

X antal betalningar:

När du trycker på rullistan där det står Pågående betalningar som standard, så får du en stor lista med olika val på X antal betalningar. Detta används som en typ av delbetalning. Detta är ingen pågående betalning/löpande betalning utan dragning kommer endast ske det antal gånger du väljer här. Det är heller ingen typ av begränsad åtkomst under en viss tid utan här betalar man och har sedan åtkomst tills du i så fall aktivt tar bort medlemmen från kanalen/medlemsgruppen.

Du väljer sedan hur ofta du vill debitera kunden. Väljer du 1 månader kommer hen debiteras en gång per månad fram tills hen betalat för så många betalningar du angivit i steget ovan.

EXEMPEL:

  • Du säljer ett medlemskap där de betalar 199 kr varje månad fram tills de avslutar medlemskapet. Då sätter du priset 199 kr på produkten, väljer pågående betalningar och debitera varje 1 månader.

  • Du vill erbjuda delbetalning för en produkt som kostar 2000 kr på 4 månader. Då sätter du priset 500 kr på produkten, väljer 4 betalningar som betalningscykler och debitera varje 1 månader. Efter 4 månader kunden betalat klart. OBS! Säljer du ett medlemskap kommer kunden ha åtkomst även efter dessa 4 betalningar/4 månader, fram tills dess att de säger upp, eller du avslutas kundens medlemskap. Inget sägs alltså upp efter denna period. De kan även välja att avsluta sin prenumeration mitt i betalningscykeln, så var alltid försiktig med delbetalningar (säkra med tydliga köpvillkor, kreditkoll vid behov osv), alternativt använd Klarna eller liknande lösning som gör att du aldrig behöver tänka på detta. Då får du fullt betalt direkt så äger Klarna sedan delbetalningen. Du kan läsa här om hur du aktiverar Klarna.

Hur avslutar kunden sin prenumerationsbetalning?

Din kund kan alltid logga in under Min profil och där avbryta sin aktiva prenumeration.
Ett tips är att alltid ha en enkel väg för din kund att logga in. Detta görs enklast genom att placera i din header (huvudmeny) den inbyggda headerwidgeten Logga in.

Här kan alla medlemmar i din webbplats alltid logga in och se sina ordrar, kurser med mera. Samt då administrera aktiva betalningar.

Hur avslutar jag en kunds prenumerationsbetalning?

Detta går att göra på hela tre ställen.

  1. Gå till CRM

    1. Filtrera fram kunden.

    2. Gå till fliken Prenumerationer

    3. Tryck på kugghjulet längst bort till höger

    4. Nu får du valet "Säg upp prenumeration".

    5. Tryck på den.

    6. Klart

  2. Gå till Butiken -> Prenumerationer

    1. Filtrera fram rätt kontakt

    2. Längst bort till höger finns en cirkel med ett streck i -> Tryck där

    3. Nu får du upp en varningsruta som frågar om du är säker på om du vill avbryta prenumerationen.

  3. Gå till Community -> Medlemmar

    1. Filtrera fram kunden.

    2. Gå till fliken Prenumerationer

    3. Tryck på kugghjulet längst bort till höger

    4. Nu får du valet "Säg upp prenumeration".

    5. Tryck på den.

    6. Klart

Vad händer om ingen dragning kan ske för kunden?

Om ingen dragning kan ske från kundens kort av olika anledningar (ingen täckning, inga pengar eller annan anledning) så kommer ett nytt försök att göras 2 dagar senare, och går det inte dra då heller sker ett nytt försök 2 dagar efter igen. Misslyckas den då görs inga fler dragningar. Kunden kommer att vara kvar i CRM systemet med alla sina uppgifter och historik men kommer tas bort som medlem från medlemskapet det gäller. De behöver teckna/köpa medlemskapet på nytt för att betala och för att fortsatta dragningar ska ske.

Vid misslyckat försök kommer kunden bli informerad via mail, alla gånger och även du som webbplatsinnehavare.

Exempel: Dragning ska ske på måndagen men misslyckas. Ny dragning sker på onsdagen men misslyckas. Sista dragningsförsöker sker på fredagen men misslyckas. Då görs inga fler försök. Prenumerationen avslutas och kunden behöver i så fall köpa prenumerationen igen på nytt.

Hur kan kunden uppdatera sina betaluppgifter i en pågående prenumeration/delbetalning?

I dagsläget går det tyvärr inte att uppdatera betalningsuppgifter i plattformen. Om din kund behöver byta till exempel betalkort rekommenderar vi att du ber kunden avsluta sin prenumeration så nära brytdatumet som möjligt och sedan skapa en ny prenumeration igen med den betalmetod kunden önskar använda framåt. Detta är del av Webbas framtida utveckling och är något vi kommer kunna erbjuda i framtiden. Vi har tyvärr i dagsläget ingen estimerat datum på när detta lanseras.

Fick du svar på din fråga?