Vilka betalalternativ/betalsätt/betalalternativ du kan lägga till och hur du gör detta.
Du kan koppla en eller flera betalsätt till din butik i Webbas för att börja ta emot betalningar. Du kan finna dessa under Butik > Inställningar > Betalningar. Klicka på knappen LÄGG TILL EN ANNAN för att lägga till de du önskar.
Du kan koppla Stripe, Banköverföring, Klarna, Braintree, Paypal, 2checkout, Afterpay, Mobilpay, PayU, Paystack, Authorize.net, PayFast, Twispay, Mollie. Du kan här se vilka som är aktuella.
Observera att all ekonomisk hantering i form av returer, uttag till ditt bankkonto eller se eventuell information om transaktioner sker hos betalleverantören - inte hos Webbas. Det är betalleverantören som gör den transaktionella aktiviteten. Webbas är en länk mellan betalleverantören och kunden som möjliggör för kunden att göra köpet hos dig. I Webbas kan du således se orderstatus och statistik på dina ordrar samt hantera eventuella prenumerationers brytdatum med mera. Ej hantera pengarna.
Stripe (här kan du även aktivera Klarna)
När du använder Stripe kan du sammankoppla flera betalleverantörer direkt via Stripe så som t.ex. Klarna, Paypal, Google Pay med flera. Detta görs enkelt via Stripe i inställningarna. Fördelarna är att du får en mer sammanhållen kassa med flera betalalternativ. Dessutom får du en mer samlad redovisning som förenklar ditt bokföringsarbete.
Vill du testa så din integration med Stripe fungerar som den ska? Då kan du göra en så kallad testbetalning enligt denna guide.
Lägg till Stripe
När du väljer att Ansluta till Stripe i Webbas butik så kommer du få upp en ruta där du uppmanas att logga in på ditt konto hos Stripe. Har du inget konto kan du istället registrera ett direkt i anslutningsprocessen. Följ instruktionerna och när du är klar är din butik i Webbas kopplad till Stripe.
Så här aktiverar du olika betalmetoder i Stripe
Gå till din Dashboard i Stripe
Välj Inställningar (Kugghjulet längst upp till höger)
Bläddra ned och välj Betalningar
Se bild nedan: Välj först [blå ruta]: Domäner för betalningsmetoder >> Lägg till ny domän
Ange domänen utan www eller https:// . Skriv bara dindomän.se >> Spara
Gå sedan till Betalningsmetoder [röd ruta]
Nu ser du en vy med de Betalningskonfigurationer du har gjort (integrationer och betalningslänkar hos Stripe). Välj den som har ordet Your store i sig. Det är din koppling till Webbas.
Nu är du inne i en vy med massor av olika betalalternativ. Här kan du enkelt se vilka som är applicerbara i din region. Aktivera de som du önskar att ha. De vanligaste är att man väljer Kort, Apple pay och Google pay (brukar va aktiverad automatiskt) och Klarna.
När du vill aktivera en metod trycker du bara på knappen Aktivera ut till höger vid önskade betalmetoden.
Klarna via Stripe (rekommenderat)
Sedan 2024 erbjuder Stripe möjligheten att använda Klarna direkt via deras integration. Det ger dig som ovan nämnt en mer renodlad kassaupplevelse och en enklare redovisning. Att aktivera Klarna via Stripe är också endast ett par knapptryck bort medans att interagera direkt via Klarna brukar vara en ansökningsprocess.
Därför om du vill du använda Klarna är lösningen via Stripe en rekommenderad lösning.
Observera!
För att ta reda på aktuella avgifter för Klarna eller andra betalmedel via Stripe kan du läsa om detta hos Stripe.
Så gör du
Skrolla ned till Klarna under dina Betalningsmetoder. Välj att aktivera. OBS! Att du behöver följa steg 4 och 5 ovan med att konfigurera din domän först hos Stripe då detta är krav med Klarnaintegrationen. Klar.
Gå nu till Webbas och testa om du ser Klarna i en utcheckning. Testa gärna rensa cacheminnet i webbläsaren först.
Swish hos Stripe
Tyvärr har möjligheten för nya företag att ansluta sig till Swish via Stripe varit avstängt sedan 2024. Enligt uppgifter av Stripe är det tillfälligt men inga nya besked har kommit sedan avbrottet. Endast de som hade aktiverat Swish före avbrottet har detta kvar. Det går dessvärre inte att aktivera. Håll gärna utkik på Stripe för uppdateringar kring detta - vi på Webbas kommer självklart också meddela när vi får kännedom att Swish eventuellt är tillbaka även för nya användare.
Aktiverat betalalternativ (t.ex. Klarna) i Stripe som inte syns i din kassa?
Då skulle något av följande tre saker vara det som orsakar detta.
Du har en produkt du ställt in som egen delbetalning i din kassa (t.ex. 1000 kr x 3 betalningar totalt). Detta tolkar Klarna som att produkten redan delbetalas och därmed erbjuds inte möjligheten att få delbetala igen - endast möjligheten att betala hela beloppet med Klarna.
Varken Swish eller Paypal erbjuder betalning via prenumeration/återkommande betalning. Har du sådan produkt i din kassa kommer därför ej dessa betalalternativ att synas.
En av de vanligaste skälen till att du inte ser t.ex. Klarna är för att du har ställt in fel Stripekassa i ditt Stripekonto. När du loggar in på Stripe kommer de per automatik visa deras egna vy/kassa. Här behöver du byta till den som heter Your store (kolla nedan bild) i Stripe under Betalalternativ. Det är din integration med Webbas. När du har bytt till Your store måste du även skrolla ned och aktivera Klarna i denna vy för att aktivera betalalternativen i Your store. Sedan ska det fungera. Observera att det kan ta någon minut från det du aktiverat samt att du kan behöva uppdatera cacheminnet i webbläsaren innan det syns.
Syns det ändå inte?
Men du ser kortbetalning som alternativ som minst. Då fungerar integrationen och du bör vända dig till kundtjänsten hos Stripe. Vi vill tipsa om att Stripe ofta börjar hänvisa tillbaka med uppmaningar om att se över API, webhooks och kod. Du kan tryggt stå på dig att detta är inget som behövs och förklara att Webbas är integrerade redan. Du kan alltid använda en av våra egna utcheckningssidor för att visa lösningen då vi har samma lösning hos oss, t.ex. på den här sidan.
Klarna (direkt via Klarna)
Gällande Klarna så är det endast möjligt att koppla Klarna Payment och inte Klarna checkout i nuläget. Det är två olika avtal Klarna har. Om du är osäker på vilket avtal du har eller önskar ansöka om Klarna Payment så vänligen kontakta Klarnas kundservice. Vi har heller inte stöd för Extra Merchant Data (EMD) för tillfället.
Tips! Webbas rekommenderar! 💡
När du har Stripe som betalintegration kan du välja att ansluta Klarna och flera andra betalmetoder direkt via Stripe. Läs mer ovan.
Säljer du prenumerationsprodukter?
Notera att Swish och Paypal inte fungerar vid prenumerationsprodukter utan där behöver du använda Stripe eller annat alternativ. Du kan fortfarande aktivera dem som alternativ i din Butik att finnas. De kommer helt enkelt bara automatiskt vara dolda när det finns prenumerationsprodukter i din kassa - då visas istället endast de alternativ (kort med mera) som fungerar för just det köpet.
Banköverföring (manuell betalning):
Detta innebär att det är en manuell betalning, dvs en manuell överföring till dig. Antingen till ditt bankkonto/bankgiro eller till ditt swish-nummer t.ex. När en betalning gjorts med detta val kommer du som säljare att få ett mail med information att en order lagts och kunden får ett mail med de betaluppgifter du angett i dina inställningar. När kunden betalat kan du markera den som betald och slutförd.
Avser det en digital produkt kommer denna inte skickas ut förrän du markerar den som slutförd.
Swish:
Gällande Swish så är det dessvärre ingen direktintegration vi har.
Jag vill att kunden ska kunna betala via faktura, hur gör jag då?
Då rekommenderar vi att du följer stegen i Banköverföring (manuell betalning) ovan.
Ett alternativ är även att inte skapa någon produkt i butiken utan endast en landningssida med din produkt/tjänst som avslutas med ett formulär där du samlar in de uppgifter du behöver av kunden. Så skickar du eventuellt avtal och faktura efter inkommet formulär och hanterar det i ditt bokförings- och fakturaprogram.


