Hoppa till huvudinnehåll
Betalalternativ
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Vilka betalalternativ/betalsätt/betalalternativ du kan lägga till och hur du gör detta.

Du kan koppla en eller flera betalsätt till din butik i Webbas för att börja ta emot betalningar. Du kan finna dessa under Butik > Inställningar > Betalningar. Klicka på knappen LÄGG TILL EN ANNAN för att lägga till de du önskar.

Du kan koppla Stripe, Banköverföring, Klarna, Braintree, Paypal, 2checkout, Afterpay, Mobilpay, PayU, Paystack, Authorize.net, PayFast, Twispay, Mollie. Du kan här se vilka som är aktuella.

Stripe

När du använder Stripe kan du sammankoppla flera betalleverantörer direkt via Stripe så som t.ex. Klarna, Swish, Paypal, Google Pay med flera. Detta görs enkelt via Stripe i inställningarna. Fördelarna är att du får en mer sammanhållen kassa med flera betalalternativ. Dessutom får du en mer samlad redovisning som förenklar ditt bokföringsarbete.

Vill du testa så din integration med Stripe fungerar som den ska? Då kan du göra en så kallad testbetalning enligt denna guide.


Aktiverat betalalternativ i Stripe som inte syns i din kassa?

Då skulle något av följande tre saker vara det som orsakar detta.

  • Du har en produkt med prenumerationsbetalning/återkommande betalning i kassan. Varken Klarna, Swish eller Paypal fungerar inte med sådana betalplaner. Innehåller kassan en sådan produkt döljs dessa betalalternativ.

  • En av de vanligaste skälen till att du inte ser t.ex. Klarna och Swish är för att du har ställt in fel Stripekassa i ditt Stripekonto. När du loggar in på Stripe kommer de per automatik visa deras egna vy/kassa. Här behöver du byta till den som heter Your store (kolla vid röda pilen på bilden) i Stripe under Betalalternativ. Det är din integration med Webbas. När du har bytt till Your store måste du även skrolla ned och aktivera Swish & Klarna i denna vy för att aktivera betalalternativen i Your store. Sedan ska det fungera. Observera att det kan ta någon minut från det du aktiverat samt att du kan behöva uppdatera cacheminnet i webbläsaren innan det syns.

Syns det ändå inte?
Men du ser kortbetalning som alternativ som minst. Då fungerar integrationen och du bör vända dig till kundtjänsten hos Stripe. Vi vill tipsa om att Stripe ofta börjar hänvisa tillbaka med uppmaningar om att se över API, webhooks och kod. Du kan tryggt stå på dig att detta är inget som behövs och förklara att Webbas är integrerade redan. Du kan alltid använda en av våra egna utcheckningssidor för att visa lösningen då vi har samma lösning hos oss.

Klarna

Gällande Klarna så är det endast möjligt att koppla Klarna Payment och inte Klarna checkout i nuläget. Det är två olika avtal Klarna har. Om du är osäker på vilket avtal du har eller önskar ansöka om Klarna Payment så vänligen kontakta Klarnas kundservice. Vi har heller inte stöd för Extra Merchant Data (EMD) för tillfället.

Tips! När du har Stripe som betalintegration kan du välja att ansluta Klarna och flera andra betalmetoder direkt via Stripe. Läs mer ovan.

Säljer du prenumerationsprodukter?

Notera att Klarna, Swish och Paypal inte fungerar vid prenumerationsprodukter utan där behöver du använda Stripe eller annat alternativ. Du kan fortfarande koppla på Klarna som kommer fungera om din kund checkar ut med vilken annan typ av produkt som helst (fysisk och digital produkt, medlemskap och tjänster) men inte just vid Prenumerationsprodukt som avser återkommande betalningar där dragning ska ske automatiskt från kund. Då kommer endast det alternativa betalsätt att synas vid utcheckning av just en prenumerationsprodukt.

Banköverföring (manuell betalning):

Detta innebär att det är en manuell betalning, dvs en manuell överföring till dig. Antingen till ditt bankkonto/bankgiro eller till ditt swish-nummer t.ex. När en betalning gjorts med detta val kommer du som säljare att få ett mail med information att en order lagts och kunden får ett mail med de betaluppgifter du angett i dina inställningar. När kunden betalat kan du markera den som betald och slutförd. Avser det en digital produkt kommer denna inte skickas ut förrän du markerar den som slutförd.

Swish:

Gällande Swish så är det dessvärre ingen direktintegration vi har, men det går att koppla via Stripe. Läs mer längre upp i artikeln under Stripe om hur du gör för att aktivera Swish i din kassa.

Jag vill att kunden ska kunna betala via faktura, hur gör jag då?

Då rekommenderar vi att du följer stegen i Banköverföring (manuell betalning) ovan.

Ett alternativ är även att inte skapa någon produkt i butiken utan endast en landningssida med din produkt/tjänst som avslutas med ett formulär där du samlar in de uppgifter du behöver av kunden. Så skickar du eventuellt avtal och faktura efter inkommet formulär och hanterar det i ditt bokförings- och fakturaprogram.

Fick du svar på din fråga?