Hoppa till huvudinnehåll

Tidsbegränsa åtkomst till kurs eller medlemskap

Uppdaterad för mer än en månad sedan

Det finns ingen funktion i nuläget där det går att tidsbegränsa medlemskap eller tillgång till kurs, utan du behöver då manuellt ta bort medlemmen från medlemsgruppen eller kanalen beroende på vad som är bäst för ändamålet. Detta kan du göra både via CRM eller i Communityöversikten.

De kan dock vara kvar som kontakt i ditt CRM eller ligga kvar som grundmedlem för att t.ex. kunna kommentera i dina olika interaktiva flöden på webbplatsen.

Tillhör din kund en kanal som du nu inte längre önskar hen har tillgång till?

Då kan du enkelt gå in via Communityöversikten -> Medlemmar, eller CRM och filtrera fram rätt kontakt och under fliken Kanaler ta bort de kanaler hen inte längre ska ha åtkomst till.

Vill du ta bort kunden från en medlemsgrupp?

Då kan du enkelt gå in CRM och filtrera fram rätt kontakt och under fliken Medlemskap (under profilbilden) ta bort de medlemsgrupper hen inte längre ska ha åtkomst till.

Tips för att komma ihåg att ta bort medlemmen efter en viss tid

Du kan såklart enkelt bara lägga till en notis i t.ex. din kalender. Men här är ytterligare ett sätt som kan se till att det inte glöms av.

  1. Se till att kund får en tagg när de köper medlemskapet, t.ex "Köpt medlemskap" eller namn på medlemskapet/kursen om du har flera. Tagg ställer du in på produkten i butiken.

  2. Skapa en automatisering där taggen ligger som utlösare/trigger följt av ett steg med fördröjning där du ställer in hur många dagar den ska gälla. Som sista steg väljer du "Skicka mailnotifiering" så att en mejlnotis skickas till dig efter en viss tid de gått med. I notisen står det då t.ex. "avsluta medlemskap".

Då får du en automatisk mejlpåminnelse varje gång det finns en medlem att plocka bort. Gå sedan in och ta bort medlemmen i din webbplats från de behörigheter du önskar.

Fick du svar på din fråga?