Det finns ingen direkt funktion i nuläget där det går att tidsbegränsa medlemskap eller tillgång till kurs. Du kan däremot skapa ett automationsflöde för att uppnå samma syfte, alternativt välja att ta bort medlemmar manuellt.
Ge tillfällig åtkomst med stöd av automationer
Så här gör du steg för steg och beroende på hur din kund får åtkomst från start finns två olika sätt.
Vid köp av kurs i din butik:
Skapa en automation under Marknadsföring och automationer
Utlösare "Köp av produkt" och välj din kurs.
Steg 1: Fördröjning > ]den tid du vill ge åtkomst, tex 48h]
Steg 2: Ta bort från medlemsprodukt [den som är kopplad till din kurs]
Steg 3: Ta bort från kanal [den kanal din kurs är i]
Klart!
När du vill ge tillfällig gratis åtkomst
Skapa en sida i din webbplats.
Lägg in ett formulär att registrera sig på.
Skapa en unik tagg för endast dessa som provar gratis så du kan separera dem i automationerna enkelt sedan. T.ex. Gratis provperiod.
Skapa en automation under Marknadsföring & automationer.
Välj utlösare >> Den tagg du skapade i steg 3.
Steg 1 i automationen efter utlösaren
Lägg till i automationen "Lägg till i medlemsgrupp..." >> Den medlemsgrupp din kurs har.
Är inte kunden medlem i ditt system sedan innan kommer hen läggas till nu. Kan vara bra att tipsa personen genom både information på sidan samt i ett eventuellt mejl i automationen du skapar att första gången man loggar in behöver man trycka på "Glömt lösenord" på din inloggningssida för att skapa ett.
Steg 2 >> "Lägg till i kanal..." >> Den kanal du har kursen i.
Obs! Har du inte din kurs i kanaler utan t.ex. i funnel/hemsidan så kan du hoppa över detta steg.
Steg 3 >> Fördröjning med så länge du vill ge hen åtkomst. T.ex. 3 dagar.
Steg 4 >> "Ta bort ur medlemsgrupp..." >> Din medlemsgrupp du adderade i 4b.
Steg 5 >> "Ta bort ur kanal..." om du valde lägga till kanal i 4c.
Klart!
Ge tillfällig åtkomst manuellt via CRM/Community
Tillhör din kund en kanal som du nu inte längre önskar hen har tillgång till?
Då kan du enkelt gå in via Communityöversikten -> Medlemmar, eller CRM och filtrera fram rätt kontakt och under fliken Kanaler ta bort de kanaler hen inte längre ska ha åtkomst till.
Vill du ta bort kunden från en medlemsgrupp?
Då kan du enkelt gå in CRM och filtrera fram rätt kontakt och i personens profilkort under fliken Medlemskap (under profilbilden) ta bort de medlemsgrupper hen inte längre ska ha åtkomst till. Har personen en gång varit medlem går det inte att ta bort medlemskap helt. Ska hen inte ha åtkomst till en specifik medlemsgrupp längre väljer du alternativet Grundmedlemskap. Detta är ett basmedlemskap i webbplatsen som gör man kan logga in och komma åt sin information samt hantera t.ex. gamla ordrar med mera.
