När du skapar en produkt med typen "Medlemskap" blir kunden automatiskt tillagd i en medlemsgrupp i samband med köp. Det här gör så att medlemmen kan få tillgång till sidor som endast medlemsgruppen kan komma in på (som du har skapat och ändrat åtkomst till), vilket i sin tur utgör själva kursen eller plattformen för ditt medlemskap. Se gärna mer om detta i guiden skapa en webbplats med medlemskap.
Om du vill skapa en produkt för medlemskap/kurser gör du följande:
1. Gå till Butik från menyn i toppen av skärmen. Du kan skapa en produkt på två sätt.
Genom sidan Kom igång där du klickar på knappen Skapa intill rubriken "Skapa en produkt".
Genom sidan Produkter > Lägg till produkt.
2. Välj produkttypen Medlemskap. Fyll därefter i namn på din produkt (medlemskap/kurs), beskrivning, pris, bild, önskad produktkategori och produktsidans URL.
3. Om du vill ta emot återkommande betalningar för en prenumeration kryssar du i radioknappen Prenumerationsprodukt. Obs! Denna funktion är tillgänglig för paket Växa och uppåt.
Läs mer om hur du tar emot återkommande betalningar.
Vill du rabattera ditt medlemskap eller prenumeration? Då kan du läsa denna guide.
4. Scrolla ner en bit på sidan.
I rullgardinsmenyn Typ av produkt ska det vara valt Medlemskap.
Under rubriken Medlemsgrupper väljer du sedan vilken medlemsgrupp som kunderna ska kopplas till vid köp av din kurs/medlemskap. Har du inte skapat en medlemsgrupp ännu? Då kan du läsa denna guide. Observera att du även kan lägga till medlemmarna i flera medlemsgrupper, vilket möjliggör att kunder kan köpa en produkt där flera kurser/medlemskap ingår.
5. Längst ner på produktsidan kan du:
Tagga kunderna i samband med köp genom att klicka på Redigera taggar och välja önskad tagg. Obs! Om du vill använda taggen för att starta igång en automatisering i e-postmarknadsföringen behöver du även koppla kunden till en lista i samband med utcheckningen.
Skapa en Anpassad tacksida som kunden omdirigeras till vid köp av din kurs/medlemskap. Det här är rekommenderat att göra om du använder dig av den inbyggda Butikskassan (i dina systemsidor). Om du däremot låter kunden genomföra köpet via en funnel där du använder kassa-widgeten är detta steg inte lika nödvändigt då du troligtvis i din funnel redan har en anpassad tacksida som följer i nästa steg. Om du startat med en av våra funnel-mallar så ingår där alltid en tacksida. Om du inte ställer in en anpassad tacksida så kommer de till den systemsida som heter Ordern slutförd som är generell för alla köp.
6. Glöm inte att trycka på knappen Spara ändringar längst ner på sidan när du har redigerat färdigt din produkt.