Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarE-butiken
Skapa en produkt i butiken
Skapa en produkt i butiken
Uppdaterad för mer än 10 månader sedan

När du vill sälja något direkt från sajten där transaktionen skall ske via webbplatsen så behöver du lägga till din produkt eller tjänst i Butiken. Nedan har du en steg för steg guide i hur du gör detta samt information om de olika inställningarna i butiken.

Innan du börjar

Så är det viktigt att du ställer in din butik i Inställningar. Du kan läsa om hur du gör detta här.

Lägg till en produkt

Första steget är att gå till din butik och sedan välja knappen Lägg till produkt.

Välj vilken typ av produkt du ska lägga till i din butik

I din butik finns det totalt fyra olika produkttyper att välja bland.

  • Fysisk produkt

  • Digital produkt (e-böcker, digitala guider med mera. Något ska levereras digitalt)

  • Tjänst (alla typer av tjänster så som coachning, servicetjänster med mera).

  • Medlemskap (när köparen ska få tillgång till något bakom betalvägg så som t.ex. kurser med mera).

Produktinställningar

I det stora hela fungerar inställningarna för respektive produkt snarlikt. Här visar vi de generella inställningarna som finns. Och lite längre ned ser du några viktiga skillnader mellan de olika produkttyperna som kan vara bra att känna till.

  1. Produkttitel

    Vad din produkt heter. Observera att detta syns på webbplatsen och i orderbekräftelserna.

  2. Beskrivning

    Berätta om din produkt du säljer. Extra viktigt om du har en webbshop där man klickar sig runt bland olika produkter. Säljer du däremot tjänster med en helt egen landningssida som beskriver tjänsten/medlemskapet så får kunden det hen behöver veta där och du behöver därmed inte skriva en stor beskrivning här utan några korta rader endast.

  3. Pris

    Sätt pris på din produkt/tjänst. Markerar du rea kan du sätta ett nedsatt pris vilket kommer synas i din kassa (om du har det markerat i dina kassainställningar).
    Hur du arbetar med återkommande betalningar, så kallat Prenumerationprodukt kan du läsa om i denna guide.

  4. Lagerhållning och vikt

    Har din produkt ett artikelnummer (SKU) anger du det här. Särskilt användbart för dig som arbetar med fysiska produkter och därmed lagerhållning. Eventuell vikt fylls även i här.

  5. Produktbilder

    Lägg till bilder på din produkt.

  6. Produktkategorisering

    Måste anges. Har du en webbshop så kan det t.ex. vara Tröjor, Klänningar, Skor som är kategorier. Vid andra tjänster så kan du döpa dina kategorier till så lämpliga huvudkategorier som möjligt, eller så skapar du endast en kategori för Alla produkter.

  7. Dold produkt

    Vill du inte att din produkt ska synas utåt. Perfekt om du säljer produkter exklusivt till utvalda personer/medlemmar eller om du ska skapa en produkt specifikt för en person. Markera här så blir inte din produkt synlig för någon mer än de du aktivt delar länk till produken med, eller i de anpassade kassor du placerat produkten på din webbplats.

  8. Produktens URL & SEO inställningar

    Texten som syns i din URL. Den kommer automatiskt spegla din produkttitel. Har du behov av att ändra din URL endast så är det här du gör det.
    SEO inställningarna så lägger du in Sidtitel och Sidbeskrivningar likt du gör på alla övriga sidor. Läs mer om detta här.

Skillnader mellan produkttyperna i inställningar bra att vara medveten om.

  • Digital produkt - Dyker upp en svart länkruta där du länkar vad för digital produkt det är som ska skickas ut till kunden vid köp. Observera att denna länk fungerar i 24h för kunden från mottagande. Rekommenderat är därför att även skapa en automation som skickar din produkt igen efter kanske 24h så kunden kan hämta den när hen önskar. Läs mer om automationer och dela digitala filer här.

  • Medlemskap - Istället för länkruta får du upp en ruta där du ska välja vilken medlemsgrupp köparen ska bli medlem i. Läs mer om detta här.

Ytterligare inställningar

I varje produkt kan du även ställa in några andra viktiga inställningar. Observera att alla dessa inte syns på alla typer.

  1. Spåra inventering

    För dig som säljer fysiska produkter eller tjänster med begränsat antal platser. Ställ in hur många du har i lager.

  2. Variationer

    Har du olika färger, storlekar eller andra variationer din produkt/tjänst kan köpas på? Detta ställer du in här. Läs denna guide om hur du gör.

  3. Anpassad tacksida

    Önskar du dirigera kunden till en unik tacksida efter köp? Skapa din tacksid och välj sedan här i inställningarna vad för sida som ska visas efter köpet för kunden. Väljer du inget blir det systemsida att order är genomförd som visas.

  4. Ytterligare frågor

    Behöver du få veta något av din kund som är relevant för köpet? Då kan du lägga till frågor kunden behöver svara på vid köptillfället.

  5. Tagga kunder

    Vill du skapa en tagg för köpet. Då väljer du det här. Läs mer om taggar i dessa guider.

Fick du svar på din fråga?