Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarE-postmarknadsföring och automatiseringar
Vanliga frågor och svar om automatiseringar
Vanliga frågor och svar om automatiseringar
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Här kommer några vanliga frågor och svar vi får om hur automatiseringar fungerar i e-postmarknadsföringen

  1. Om jag gör ändringar i en automation, får de som redan befinner sig i den ändringarna?

    Ja, man kommer ta del av dina ändringar eller eventuella tillägg i automationen. Undantaget är om du justerar vid fördröjningar. Om du har en fördröjning på t.ex. 10 dagar men ändrar till 1 dag. Så kommer de som stod väntande på detta steg få vänta ut sina 10 dagar. Eller om du har satt ett fast datum men ändrar datum så kan de i automationen fastna på detta steget då tidsangivelsen inte stämmer längre. Vår rekommendation är därmed att undvika att justera tidsangivelser i en aktiv automation.

  2. Vad händer med mail som lagt för att skickas ut medan e-postmarknadsföringen tillfälligt pausats (t.ex om du nått gränsen för antal prenumeranter eller om kontot granskas)?

    Precis som att e-postmarknadsföringstjänsten endast pausas tillfälligt gör även mailen detta. Dessa kommer att läggas i kö och skickas ut så fort tjänsten är igång igen.

  3. Hur felsöker jag en automatisering som inte fungerar?

    Du kan i denna guide se vad orsaken kan vara.

  4. Kan jag på något sätt skicka de resterande mailen i automatiseringen till en prenumerant utan att hen får det första mailet igen?

    Du kan dessvärre inte släppa in en person mitt i en automatisering, eller utesluta vissa mail i den, utan då behöver du antingen skicka ut enstaka mail (Via kampanj då) eller om du duplicerar den automatisering du skapat för att ta bort de mail du inte vill ska vara med. Välj en ny utlösare (med annan lista eller tagg), se till så automationen är ON och lägg sedan till personen i listan eller taggen som är samma som utlösaren. Viktigt är att automationen är på innan du lägger till på önskad lista/tagg, annars kommer utlösaren inte reagera. Gäller det endast ett enda mail du vill skicka ut kan du kika på denna guide.

  5. Om jag satt upp en automatisering där varje utskick av mail skickas ut vid specifikt datum. När startar då automatiseringen för de som inkommer efter ett datum passerat?

    Om fördröjningen är satt till ett datum kommer prenumeranten att motta tidigare mail i automatiseringen trots att datumet passerat. Systemet kommer vänta tre timmar mellan varje mail för att förhindra att mailet ses som spam. Om någon kommer in mitt i automatiseringen där flera fördröjningar och mail är uppsatta till specifika datum kommer de alltså att få alla mail.

    Notera att detta endast gäller för fördröjningar satt till datum men inte övriga fördröjningar som är generella till antal dagar. Vill du inte att nya prenumeranter får tidigare mail bör du starta en ny automatisering (du kan duplicera tidigare) och då ta bort tidigare datum. Det är inte rekommenderat att ta bort steg ur en aktiv automatisering då det kan påverka de som redan är inne i den.

  6. Går det att få in någon retroaktivt i ett automationsflöde?

    Det finns några workarounds för dig som behöver se till att någon eller några kommer in i ett autmationsflöde i efterhand.

    Tips 1
    Gå till ditt automationsflöde och lägg till en ny/ytterligare tagg som utlösare. Detta skulle t.ex. kunna vara Rättelse. När automationen har fått med taggen som utlösare går du till ditt CRM och ger berörda personer denna tagg. Det är viktigt att personerna får taggen efter du aktiverat utlösaren då automationen endast kommer agera på aktiviteter som sker efter du sparat taggen där. Kort därefter bör utskicken nu gå till den/de du önskade lägga till i efterhand.

    Tips 2
    Du dublicerar ditt automationsflöde och justerar den nya anpassad efter hur du vill att de du retroaktivt ska föra in i flödet ska få utskick. Kanske är det så att du vill ta bort ett mejl eller två etcetera. Sedan gör du precis som i tips 1, att du skapar en ny tagg som utlösare och sedan adderar taggen till berörda i ditt CRM.

    Tips 3
    Behöver du stoppa de utskick som ligger planerade för de som är i flödet för att göra justeringar eller liknande? Då går du in i din automation och rödmarkerar den (stoppar den). Då kommer inga fler mejl skickas.
    Behöver du fortfarande kommunicera med de som är i flödet följer du steg 1 eller 2. Du kan också gå in i de mejl du hade planerat skicka och spara dem som mall.
    Sen kan du gå in och skapa en Kampanj i din E-post marknadsföring och hämta upp mallen där. Då kan du justera och styra både mottagare och tid för utskick igen.



Fick du svar på din fråga?