När du skickar kampanjer eller automatiseringar kan du ha intresse av att se hur dina utskick och insatser presterar. Här nedan visar vi hur du kan följa din statistik i tjänsten Marknadsföring och automatiseringar i Webbas.
Översiktspanel E-post & automatiseringar
När du klickar dig in i vår marknadsföringsfunktion är det första du ser din översikt. Här ser du dina senast skickade kampanjer, knapp för att skapa ny kampanj och lite övergripande statistik.
På dina senast skickade kampanjer ser du:
Vilket email som skickats.
Hur många som mottagit detta utskick.
Hur många procent av alla som mottog utskicket som öppnade det.
Hur mångra procent av de som mottog utskicket som klickade på länk i utskicket.
Till höger ser du även lite prenumerantstatistik så som:
Antal prenumeranter du har just nu.
Hur många nya prenumeranter du har fått den här månaden.
Hur många mejl som har skickats den här månaden.
Tips! I din Översiktspanel för webbplatsen (längst upp till höger) -> Under Fakturering kan du även här längst ned se statistik över hur många prenumeranter du har just nu, och som ingår i din betalplan.
Statistik Kampanjer
När du går in i fliken Kampanjer ser det ut så här:
Här hittar du övergripande statistik likt i översikten så som:
Vilket email som skickats.
Hur många som mottagit detta utskick.
Hur många procent av alla som mottog utskicket som öppnade det.
Hur mångra procent av de som mottog utskicket som klickade på länk i utskicket.
Om du sedan går in i ett sådant email kan du även utöver se:
Vilka länkar som det har klickats på.
Hur många som avregistrerade sig för vidare utskick i detta utskick.
Hur många som studsade (så kallad bounce).
Hur många som markerat utskicket som spam.
OM du har aktiverat säljspårning på utskicket så kommer du även se statistik på försäljningen både i Översikten likt bilden nedan, samt i fliken försäljning. För att lära dig mer om säljspårning i email - läs den här guiden som vägleder dig hela vägen.
Du ser även under Detaljer en lista på alla mottagare och vem som öppnat/klickat på ditt utskick. Under fliken Förhandsvisa ser du själva utskicket. Och under Avregistrerade ser du de som valt avregistrera sig på dina utskick.
Statistik i Automatiseringar
I din översikt i automatiseringar ser du följande:
Vilken automation det är.
Hur många som aktiverats i automationen.
Hur hög öppningsgraden är av alla som varit i automationen totalt (i procent).
Hur hög klickfrekvensen är av alla som varit i automationen totalt (i procent).
Hur många som uppfyllt det eventuella Mål du har satt upp för din automation.
OBS! Vill du lära dig mer om automatiseringar rekommenderar vi de här guiderna:
Om du går in på en enskild automation kommer du känna igen vyn från instruktionen om Kampanjers översikt ovan. Men här har du även tillgång till ytterligare information i automationsöversikten.
Längst ned i din översikt ser du en lista över alla utskick i automatiseringens flöde.
Här kan du se likt tidigare:
Vilket email som skickats.
Hur många som mottagit det enskilda utskicket.
Hur många procent av alla som mottog utskicket som öppnade det.
Hur mångra procent av de som mottog utskicket som klickade på länk i utskicket.
Hur många procent av alla som mottog utskicket som det studsade för.
Hur många procent av alla som mottog utskicket som markerat det som spam.
Bra att veta om studsade email
Om du får ett mejl som studsar hårt (så kallad Hard bounce), så kommer de automatiskt avregistreras av systemet. En hard bounce är t.ex. när email adressen inte existerar alls.
Får du en mjuk studs (soft bounce) där kanske någons inkorg var full eller liknande. Då kommer prenumeranten att ligga kvar som prenumerant även framåt.
Se översikt över dina kontakter i automationen
I automationsöversikten kan du även se en flik som heter Kontakter nu. Här ser du alla som någonsin klivit in i din automation samt vilket steg de befinner sig på eller om de har avslutats i automationen.




