Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarMedlemskap/Kurser
Prenumerationsprodukt/Betalningscykler
Prenumerationsprodukt/Betalningscykler
Uppdaterad för mer än 8 månader sedan

Hur betalningscykler för prenumerationsprodukt fungerar och pågående betalning VS antal betalningar/delbetalningar.

I Plattformen har du möjlighet att sälja medlemskap och prenumerationsprodukt. Detta val finner du under Butik > Produkter (och välj/skapa produkt) > Prenumerationsprodukt. Du kan använda prenumerationsprodukt på vilken typ av produkt som helst.

Priset du sätter på produkten gäller per pågående betalning eller per tillfälle kunden betalar. Exempel finns nedan.

Här kan du sedan välja Betalningscykler. Skillnaderna är följande:

- Pågående betalningar: Används vid medlemskap/prenumeration där betalning fortlöper fram tills dess att kunden avslutar sin prenumeration. Det är alltså en återkommande betalning.

- X antal betalningar: Används som en typ av delbetalning. Detta är ingen pågående betalning/löpande betalning utan dragning kommer endast ske det antal gånger du väljer här. Det är heller ingen typ av begränsad åtkomst under en viss tid. Se exempel nedan.

Du väljer sedan hur ofta du vill debitera kunden under Debitera varje.

Exempel:

- Du säljer ett medlemskap där de betalar 199 kr varje månad fram tills de avslutar medlemskapet. Då sätter du priset 199 kr på produkten, väljer pågående betalningar och debitera varje 1 månader.

- Du vill erbjuda delbetalning för en produkt som kostar 2000 kr på 4 månader. Då sätter du priset 500 kr på produkten, väljer 4 betalningar som betalningscykler och debitera varje 1 månader. Efter 4 månader kunden betalat klart. OBS! Säljer du ett medlemskap kommer kunden ha åtkomst även efter dessa 4 betalningar/4 månader, fram tills dess att de säger upp, eller du avslutas kundens medlemskap. Inget sägs alltså upp efter denna period. De kan även välja att avsluta sin prenumeration mitt i betalningscykeln, så var alltid försiktig med delbetalningar (säkra med villkor, kreditkoll vid behov osv), alternativt använd Klarna eller liknande lösning som gör det åt dig.

Hur avslutar medlemmen sitt medlemskap/prenumeration?

Om du kollar steg 5 i denna guide så är det alltså under sitt konto och under Mitt medlemskap som kunden kan se sina aktiva prenumerationer. Är det en pågående prenumeration har de även en knapp "Avsluta prenumeration".

Om du vill avsluta åt kunden kan du hantera kunders medlemskap under CRM > Välj profil > Grupper. Ta bort de från medlemsgruppen.

Vad händer om ingen dragning kan ske?

Om ingen dragning kan ske från kundens kort av olika anledningar (ingen täckning, inga pengar eller annan anledning) så kommer ett nytt försök att göras 2 dagar senare, och går det inte dra då heller sker ett nytt försök 2 dagar efter igen. Misslyckas den då görs inga fler dragningar. Kunden kommer att vara kvar i CRM systemet med alla sina uppgifter och historik men kommer tas bort som medlem från medlemskapet det gäller. De behöver teckna/köpa medlemskapet på nytt för att betala och för att fortsatta dragningar ska ske.

Vid misslyckat försök kommer kunden bli informerad via mail, alla gånger.

Exempel: Dragning ska ske på måndagen men misslyckas. Ny dragning sker på onsdagen men misslyckas. Sista dragningsförsöker sker på fredagen men misslyckas. Då görs inga fler försök. Prenumerationen avslutas och kunden behöver i så fall köpa prenumerationen igen på nytt.

Hur kan kunden uppdatera sina betaluppgifter i en pågående prenumeration?

I dagsläget går det tyvärr inte att uppdatera betalningsuppgifter i plattformen. Om din kund behöver byta till exempel betalkort rekommenderar vi att du ber kunden avsluta sin prenumeration så nära brytdatumet som möjligt och sedan skapa en ny prenumeration igen med den betalmetod kunden önskar använda framåt.

Fick du svar på din fråga?