Hoppa till huvudinnehåll
Redigera systemmail
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

När dina besökare utför vissa aktiviteter så som beställningar, återställning av lösenord eller bokning av tid skickas så kallade systemmail ut till kunden. Alla dessa mail finns idag förberedda under E-postmarknadsföring & automatiseringar inne i ditt konto med ett standardutséende och taggar som automatiskt fyller i till exempel kundens namn, beställda produkt eller bokade tid.

Du kan anpassa dessa mail så de passar dig och din verksamhet bättre. Du kan till exempel:

  • Lägga in dina varumärkesfärger.

  • Byta typsnitt på vissa ställen till de typsnitt du har på hemsidan.

  • Lägga till block från e-post byggaren när du önskar ha mer information med.

  • Ta bort element som du inte önskar ha med.

  • Avaktivera mail du inte önskar skickas ut (mer om det längre ned).

Varumärkesanpassa och skräddarsy dina systemmail

  1. Ämnesraden som visas på skärmen när mailet levereras.

  2. Justera typsnitten. Detta fungerar på vissa platser vilket gör att du kan skapa en röd tråd i varumärket genom att använda företagets valda typsnitt även här. Du kan också justera hur tjock texten ska vara samt textfärg.

  3. Kund- och säljardetaljer. Du kan välja att synliggöra eller dölja uppgifter om kunden och dig som säljare.


Det kan vara bra att känna till att alla textrader som står likt {website_name} innebär att systemet kommer automatiskt skriva in det som ska stå där så som namn, produktnamn, tid med mera.

Lägg till/ta bort block och element.

  1. Om du till exempel hellre önskar din logotyp än text med din webbplats namn (som är standard i header och sidfot). Så kan du enkelt ta bort de blocken och istället lägga till block för logoyp från e-postbyggaren.

  2. Addera det lilla extra! Behöver du lägga till extra information eller nyttja dina systemmail som en extra plats att till exempel synliggöra möjligheter hos dig. Då lägger du enkelt till block i mejlet du önskar skall vara med.

Inaktivera / Återställa systemmail

Har du ett systemmail du inte önskar ska gå ut alls? Till exempel om du hellre vill styra utskicket via en automation eller med en helt annan procedur via extern part eller liknande. Då kan du avaktivera ett systemmail genom att trycka på de tre prickarna i övre vänstra hörn.

Har du redigerat i ett systemmail men önskar få tillbaka det så som det såg ut från början i plattformen. Då kan du på samma ställe välja att återställa mail.

Rekommendation! Systemmail om misslyckad betalning för prenumeration/medlemskap

I dagsläget går det inte att uppdatera betalningsuppgifter i plattformen. Den finns med då funktionen är under utveckling. Om du fram tills dess inte vill förvirra dina medlemmar kan du enkelt ta bort denna knapp i systemmailet och ersätta med instruktioner om hur kunden kan gå tillväga vilket du kan läsa om här. Du kan sedan återställa mailet till original när funktionen är på plats.

Fick du svar på din fråga?