Vill du att ett mail skickas ut till kund när de köpt en viss produkt? I Webbas plattforms inbyggda e-postmarknadsföring kan du åstadkomma det genom att sätta upp en automatisering. För att automatiseringen ska köra igång efter köp av produkt finns två alternativ:
Alternativ 1.
Du använder utlösaren som heter "Gör ett köp" och väljer där produkten det gäller. Detta är en ny utlösare/trigger sedan januari 2024.
Tänk dock på att för att de ska få mail måste de vara med i en lista och vara registrerad som mailprenumerant. Du kan skapa en allmän lista och sedan i utcheckningens inställningar (antingen systemets inbyggda kassa eller om du använder anpassad utcheckningswidget på specifik sida) ställa in att de hamnar i listan. Du kan läsa mer om detta i punkt 4 i denna guide.
Alternativ 2.
Du väljer en tagg på produkten (inne där du skapar produkten) och sedan väljer du denna tagg som utlösare/trigger i automatiseringen. Detta alternativ är främst användbart om du använder extern e-postmarknadsföringstjänst du kopplat på. Notera att samma gäller som alternativ 1, att de först måste komma med i en lista som första steg.
Använder du Mailerlite eller Mailchimp för din e-postmarknadsföring?
Mailarlite använder inte har taggar. De har endast grupper vilket motsvarar listor i Webbas. Så dessvärre kommer informationen med taggar inte kunna sändas vidare dit.
Det du kan göra är att komplettera Mailerlite med det inbyggda Webbas har, så du endast använder Webbas för de som kräver taggar (t.ex vid köp av produkt), om det är så att du inte helt vill gå över till Webbas e-postmarknadsföring.
Mailchimp har dock funktion för taggar om du vill använda en extern e-postmarknadsföring istället för Webbas inbyggda. Då är det alternativ 2 som gäller.