Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarE-butiken
Övergiven varukorg (Abandoned cart)
Övergiven varukorg (Abandoned cart)
Uppdaterad för mer än ett år sedan

Du kan se övergivna varukorgar under Butik > Beställningar > Övergiven varukorg. När du har data här kommer du att se information om besökaren och vad för typ av beställningen de påbörjade. Denna samlar både in de som använder systemkassan och de som använder anpassad kassa för funnels.

Hur långt tid efter en beställning räknas som övergiven ställer du in under Butik > Inställningar > Allmänt. Där kan du välja från 15 minuter upp till 48 timmar, eller välja att inte spåra övergivna varukorgar alls. Rekommenderat är att välja 1 eller 2 timmar. När denna valda tid passerat markeras beställningen som övergiven.

Om du vill att ett mail automatiskt skickas ut med påminnelse att slutföra order kan du skapa en sådan automatisering under E-postmarknadsföring & automatiseringar.

Gå in på automatiseringar som vanligt och skapa en ny automatisering. Då kommer du få upp en ruta om du vill skapa en tom automatisering (Där du börjar från början med egen eller av mall) eller om du vill skapa en mailsekvens för övergiven varukorg.

Du kan redigera mailet precis som vanligt. Det enda du inte kan redigera är rutan som innehåller produkten eller produkterna som de lagt i varukorgen. I mallen för övergiven varukorg kommer detta block vara tillagt men det finns även att hämta bland block till vänster.

Spara och slå på automatiseringen för att dessa mail ska skickas ut. Notera att inget mail skickas till de som övergivit varukorgen innan automatiseringen slogs på. Du kan i denna guide lära dig mer om hur automatiseringar fungerar.

Fick du svar på din fråga?