Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarE-postmarknadsföring och automatiseringar
Koppla din domän till e-postmarknadsföringen
Koppla din domän till e-postmarknadsföringen
Uppdaterad för mer än 3 månader sedan

För att börja skicka mail med vår e-postmarknadsföringsfunktion behöver du först införskaffa en e-postserver. Du kan läsa mer om det i denna guide.

Därefter är det dags att koppla din domän och e-post till Webbas. Du kan göra det genom att gå till E-postmarknadsföring & automatiseringar, och sedan till Inställningar.

Där har du alternativet att lägga till din domän. Allt du behöver göra är att lägga till CNAME och TXT poster som du får tillägnade efter det att du lagt till domänen.

Du behöver logga in till din domänleverantör (där du köpt domänen) eller där du hanterar din DNS och hitta sektionen var du kan ändra DNS inställningar. Lägg sedan till det CNAME och TXT du fått i Webbas när du lade till domänen.

Notera att det kan ta upp till 48 timmar innan DNS ändringar går igenom. När den är korrekt kopplad ska du se Verifierad som grön. Du kan klicka på kugghjulet vid kopplingen och "Uppdatera DNS" efter några timmar för att se om det gått igenom.

Om du redan tidigare verifierat din domän till annan webbplats eller funnel

Då kommer du få ett mail med rubriken "Verifiera din domän" med en knapp du behöver klicka på för att verifiera domänen även för den nya webbplatsen eller funneln du vill lägga till domänen till. Om du behöver få detta mail utskickat på nytt behöver du ta bort koppling av domänen för att lägga in den på nytt.

Ange avsändare för varje mail

När du sedan skapar dina mailutskick, oavsett om de är via en kampanj eller via ett steg i en automatisering så måste du ange avsändarmail för mailet. Denna mailadress måste tillhöra den domän du verifierat i Inställningarna för din e-postmarknadsföring. Notera att du kan verifiera flera domäner och att det då måste vara köpta domäner du äger. Det kan inte vara en gratis mail så som gmail, hotmail osv som du själv inte äger.

Glömmer du detta steg visas följande felmeddelande: "E-postadressen kommer från icke-verifierad domän. Verifiera domänen i inställningar".

Ändra systemmailen

Om du även önskar koppla mailservern så att systemmailen kommer från din mailadress istället för en @webbas adress kan du följa denna guide.

Fick du svar på din fråga?