I Webbas finns funktionalitet för att skicka E-post marknadsföring. Detta innebär att du kan skicka ut nyhetsbrev samt automatiska mejl ( så kallade mejlautomationer) när besökare på din webbplats gör vissa aktiviteter som aktiverar dessa automatiska utskick.
Detta behöver du göra före du kan skicka E-post från Webbas
Att skicka E-post med Webbas innebär att vi tillgodoser själva funktionaliteten för dessa utskick. Mejlklienten, alltså där du sedan kan motta eventuella svar på mejlen som skickas ut samt som kommer stå som avsändare på mejlen som skickas ut. Det skaffar du hos en mejlklient, detta kallas e-post serverklient.
Detta behöver införskaffas då enligt EU direktiv kan vi idag inte skicka reklamutskick som nyhetsbrev och automationer klassas som - utan en verifierad domän i e-posten. Det innebär att man inte kan ha en mejl som heter t.ex. [email protected], utan det behöver vara exempelvis info@dindomän.se.
Detta kan införskaffas hos exempelvis din domänleverantör där du köpt din domän. T.ex. One, Loopia, Oderland med flera. Många väljer även att skaffa denna tjänst via Google Workspace så man kan använda Gmails mejlklient för sin företagsmejl. Varför många väljer Google Workspace är för att i deras företagspaket ingår extra molnlagring och man får kompatiblitet med exempelvis Google kalender som i sin tur är den kalenderfunktion som går att länka samman med Webbas. Oavsett vilken du väljer fungerar alla lika bra att senare koppla till Webbas.
När du köpt tjänsten är det första steget att säkerställa att din e-post server är kopplad via DNS till din domän. Köper du tjänsten via din domänleverantör brukar detta oftast ske automatiskt hos dem. Köper du via Google Workspace kommer du i köpprocessen guidas i hur du kopplar samman din mejl med din domänleverantör.
Det är först efter detta du är redo att koppla din e-post till Webbas.
Koppla din E-post till Webbas
När du gjort ovan steg är du redo att enkelt koppla din e-post till oss på Webbas. Det gör du genom att följa den här guiden.
Ställ in varumärkesinformationen
När du gjort klart ovan steg är det viktigt att du fyller i din varumärkesinformation. Detta gör dels att systemet vet vilka mejladresser du använder för att automatiskt fylla i det på somliga platser. Men det är också dessa uppgifter som syns i dina utskick och är ett krav idag enligt EU direktiv för att motverka phishing och spam.
Observera att det under Företagsadress ska stå ditt företags fysiska adress. Om inte fysisk lokal finns skriver du in adressen ditt företag är skrivet på.
Genomgång funktionen E-post marknadsföring
Nu är du redo att börja skapa automationer och kampanjer. Se gärna denna korta kostnadsfria gratiskurs om hur du kommer igång.
Du kan även redigera alla systemmejl som skickas ut så som orderbekräftelser, bokningsbekräftelser med mera så de får din personliga touch. Du kan läsa mer om hur du gör detta här.
Nyhet våren 2024!
Nu finns möjligheten att enkelt välja ett av de inbyggda sex typsnitten för hela ditt mejl som standard. På så vis slipper du justera för varje enskilt block. Detta gör du under Utseende -> Global. Här kan du även anpassa bredden på innehållsblocken och vilken placering det ska ha mot sidan.
Bra resurser om e-post utskick hos Webbas
Vill du använda annan mejlklient och integrera den med Webbas?