När du byggt upp din kurs/medlemstjänst kan det vara skönt att testa så allting fungerar som önskat innan du släpper kursen. Följ nedan steg för att testa så allting fungerar hela vägen.
Innan du börjar!
Så rekommenderar vi att du - om du redan finns med din email i CRM - går till CRM och raderar dig helt som kontakt ur systemet. Detta då eventuella automatiseringar osv. annars kan skapa så inte flödet beter sig som önskat då systemet kommer klassa dig som att du redan gått igenom dem. Genom att radera dig helt blir det som om du vore en helt ny kund vilket är sättet du vill testa på. Du kan även såklart välja använda en annan mejl när du testar som du inte använt innan.
Börja från början från landningssidan
Klicka på de knappar du har för att se så de fungerar och du kommer på rätt sida efter klick.
Genomför ett köp för att testa utcheckningen
Detta går att göras på ett par olika sätt utan att du ska behöva betala fullt pris.
Skapa en rabattkod: Att skapa en Rabattkod på 100% som du kan använda i utcheckningen är enkelt och effektivt och fungerar endast när det inte är en återkommande betalning.
Om du har en återkommande betalning på din produkt kommer denna rabattkod inte fungera då ett betalmedel måste anges för att systemet ska kunna debitera vid nästa dragning. Här tipsar vi om att i så fall istället antingen tillfälligt ställa in din produkt som inte återkommande betalning i butiken medans du testar - eller att sätta rabattkoden på nästan hela betalsumman så du bara betalar några kronor vid denna "första" dragning (som du sedan avbryter efter testet).
Aktivera testbetalning via Stripe - Om du har ett fast engångsbelopp kan du med hjälp av Stripes egna testkort göra ett fiktivt köp. Följ den här guiden för att genomföra detta på ett korrekt vis.
Kolla så du kommer rätt efter köp + att knappen i medlemsmailet länkar rätt
Efter din betalning. Se så att du kommer till den sida du önskar (ofta en tacksida) efter köpet.
Leder nästa steg i köpprocessen dig rätt? (knapp på tacksida, mejl som går ut osv.)
Direkt efter köp kommer du erhålla systemmejl som kommer efter ett köp. Dessa systemmejl fyller dynamiskt i vilken produkt kunden har köpt (alltså du ska inte ställa in någon specifikt i denna knapp).
Om knappen i mejlet leder fel:
Så leder dina inställningar för medlemsgruppen fel. Detta åtgärdar du genom att gå till CRM -> Välja din medlemsgrupp till vänster -> Visa gruppens inställningar -> Ställ in sida. Du kan läsa mer om detta i den här guiden.
Eventuell automatisering som är kopplad - aktiveras den?
Om du har kopplat en automatisering - kolla så att den aktiveras. Om den inte gör det - ta del av den här guiden.
Testa kursportalen
Klicka runt på kurssidan eller medlemssidan för att se så att alla olika sidor och knappar länkar korrekt och du kommer till korrekt sida efter klick.
Testa så inloggning fungerar framåt
Om du inte redan lagt till en inloggning för dina medlemmar kan du göra detta genom att lägga till en widget i menyn i headern som heter Logga in/Profil. När du gjort detta kommer dina medlemmar kunna logga in i sin medlemsprofil.
Testa inloggningen utan att genomföra köp
Om du inte gjort ett testköp och vill testa inloggningen endast så kan du lägga till dig själv som medlem i CRM-systemet. Gå in och lägg till dig själv som medlem i rätt medlemsgrupp och/eller till rätt kanal.
Du går in på din profil i CRM -> Trycker på Medlemskap -> Och sedan "+ Skapa webbplatsmedlem" -> Väljer medlemsgrupp hen ska tillhöra. I samma sekund du gör detta skickas automatiskt ett mejl ut till kunden att skapa inloggning.
Är kunden redan medlem men inte i önskad medlemsgrupp?
Då går du samma väg. CRM -> Trycker på Medlemskap -> Trycker på "+ Lägg till medlemsgrupp" -> Väljer grupp.
Glömt ditt lösenord?
Tryck i så fall i CRM på medlemsprofilen på de tre prickarna vid medlemsbilden. Välj Återställ lösenord så skickas mejl ut direkt.
Nu har du testat hela kursens flöde och kan börja sälja den till dina kunder! 🌟