Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarE-postmarknadsföring och automatiseringar
När mailautomatiseringen inte fungerar
När mailautomatiseringen inte fungerar
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Saker att dubbelkolla om din mailautomation inte funkar och din mailsekvens aldrig startar, om du använder plattformen inbyggda funktion för e-postmarknadsföring och automatiseringar.

1. Har du slagit på automationen? Dubbelkolla så att den står på ON när du går in på automationen det gäller.

2. Har du kanske satt samma mål som utlösare? Ibland missuppfattas funktionen mål så du har kanske satt samma mål som du valt som utlösare, t.ex om utlösaren är att mailsekvensen ska starta när kontakten läggs till på listan XYZ, och du som mål valt att automationen ska avslutas när kontakten läggs till på listan XYZ, då kommer automationen avslutas innan den ens hinner starta.

3. Har du kopplat formuläret till rätt lista? Gå in i formulärets inställningar och dubbelkolla under Välj listor att du valt korrekt lista, eller att du taggat den med rätt tagg, som du valt som utlösare i automationen.

4. Använder du tagg-alternativet för en produkt? Om du vill att en automation startar med "Taggen läggs till" som utlösare så behöver du koppla utcheckningsformuläret till en lista. Detta gör du genom att vänsterklicka på formuläret och öppna inställningarna genom att klicka på kugghjulet. Där väljer du sedan Anslut till e-postmarknadsföring - enligt tidigare bild ovan - och väljer en lista. Om det är den globala utcheckningen finner du detta formulär under Systemsidor och sidan som heter Butikskassa.

5. Har du lagt till/gjort ändringar i en fördröjning inne i en automationen medans den är aktiv? Om du har en fördröjning på t.ex. 10 dagar men ändrar till 1 dag. Så kommer de som stod väntande på detta steg få vänta ut sina 10 dagar innan automatiseringen rullar vidare.

6. Blir du endast kontaktad av vissa som ej mottar mail via en automatisering? Då bör du gå igenom denna guide.


Fick du svar på din fråga?