Om du blir kontaktad av en mailprenumerant som laddat ner en freebie eller använt annat formulär där de väntar sig ett mail efter registrering - men kontaktar dig och meddelar de ej mottagit mailet bör du:
Kontrollera om mailet nått mottagaren genom att gå till CRM > Hitta prenumerantens profil (Du kan använda filter-funktionen för detta) > Gå till fliken E-postmarknadsföring historik > Kontrollera datum, status (skickades/öppnades) och namn på mailet.
Om mailet skickats enligt historiken
Om du ser mailet som skickat så har systemet gjort sitt och du behöver då informera prenumeranten att mailet troligtvis hamnat i deras skräppost eller i annan mapp på grund av eventuellt filter. Om mail hamnar i mottagarens skräppost kan det bero på flera olika faktorer som du kan läsa om i denna guide.
Om mailet aldrig skickats enligt historiken
Kontrollera först och främst så de hamnat i den lista (eller tillägnats den tagg) som du ställt in i formuläret detta gäller. Även detta kontrollerar du under CRM och fliken E-postmarknadsföring historik enligt ovan bild.
> Om ja, kontrollera att automatiseringen fungerar som den ska genom att gå igenom punkterna i denna guide. Om du vet den fungerar i övrigt så är det åtminstone punkt 2 du bör kontrollera, så att din prenumerant inte tillhör en tagg eller lista du satt som mål i automatiseringen men även punkt 4 är en möjlig orsak om de gått via ett formulär där du endast ställt in tagg men inte kopplat till en lista i e-postmarknadsföringen.
> Om nej, dubbelkolla med personen som menar de ej fått mail vilket formulär de använt sig av och kontrollera sedan så att formuläret är kopplat till den listan som ska vara utlösaren av automatiseringen.