Om din kund eller prenumerant inte tar emot dina mail (från en automatisering) kan det bero på anledningarna du finner i denna guide.
Har du däremot kontrollerat att mailet har skickats ut från systemet och kunden fortfarande inte hittar mailet i sin inkorg - då kan det ha hamnat i skräpposten.
Varför hamnar mail i skräpposten?
Med tanke på att det skickas över 60 miljarder skräppostmeddelanden varje dag är det inte konstigt att e-postleverantörer har inbyggda spamfilter i syfte att skydda dig (och dina kunder) i rollen som mottagare. Om dessa filter inte fanns skulle din inkorg troligtvis svämma över av e-postmeddelanden!
Spamfilterna på mottagarens server gör en bedömning av vilken inkorg mailet ska hamna i. Det som kontrolleras är bland annat om:
Avsändaren & IP-adressen har ett gott rykte
Avsändaren är den person (eller företag) som den utger sig för att vara
Mailet innehåller något som kan liknas som spam eller vara skadligt för mottagaren
Mottagaren har engagerat sig med innehållet och öppnar mailet
Om texten är slarvigt formaterad. Till exempel att texten kopierats från ett word-dokument, innehåller olika storlekar på text, innehåller text med olika färg och så vidare.
Hur får man ett bra rykte som avsändare?
För att lära mottagarens server att du är en avsändare som går att lita på behöver du se till att din prenumerant engagerar sig så mycket som möjligt med mailen du skickar. Det som ger ett positivt rykte är när mottagaren öppnar mailet, klickar på länkar, lägger till dig som kontakt eller svarar på ditt mail.
Det som kan ge ett sämre rykte är ifall kunden markerar ditt mail som spam, flyttar det självmant till skräpposten eller raderar mailet utan att först ha öppnat det.
Checklista - det här kan du själv göra!
Använd dig av dubbel opt-in när en prenumerant fyller i formuläret för din e-postmarknadsföring. Det här innebär att prenumeranten behöver bekräfta sin e-postadress innan dina mail börjar skickas ut. Rekommenderas varmt för att säkerställa att prenumeranten har fyllt i rätt mailadress och hålla din lista fri från mailadresser skapade av robotar.
Använd din egen domän som avsändaradress istället för gratisversionerna så som ”gmail.com” eller ”hotmail.se”. Det ökar leveransbarheten att istället koppla din personliga domän till mailleverantörens tjänst t.ex. hej@dittföretag.se
Skicka från ditt riktiga namn och inte bara namnet på ditt företag, så hellre "Emma på Webbas" än endast "Webbas".
Se till så att logotyp, företagets adress och att din grafiska profil används i mailet för att mottagaren snabbt ska se att mailet kommer från dig - och mer troligt engagerar sig med innehållet.
Undvik att ha ”no-reply” i din avsändaradress. Du vill så långt som möjligt få dina prenumeranter att svara på dina mail. Använd därför en mailadress som uppmanar till svar så som: dittnamn@företaget.se, support@företaget.se, info@företaget.se
Undvik triggande eller spammiga ord så som gratis, vinnare, pengar, köp, rabatt, osv.
Skicka inte till en lista av köpta e-postadresser. Det här kan leda till att din domän i värsta fall blir svartlistad, plus att det är högst osannolikt att dessa mottagare uppskattar att få mail från en okänd avsändare.
Underhåll din e-postlista och se till att rensa den emellanåt. Om en mottagare inte har öppnat ett mail på väldigt lång tid (över ett år) kan det vara en indikation på att mailen inte längre används eller att kunden är helt ointresserad av det du skickar.
Testa din mail via ett verktyg som mail-tester.com (inte vårt verktyg utan endast tips om tredje part).
Se över dina så kallade SPF, DKIM och DMARC inställningar enligt den här guiden.
När du använder vår e-postmarknadsföring har vi även 2 poster som behöver läggas till där du hanterar DNS för din domän just för att se till att förbättra leveransen av dina mail. Det är de poster du får fram via denna guide.