Hoppa till huvudinnehåll

Tips samt vanliga frågor och svar om automatiseringar

Uppdaterad denna vecka

Här kommer några vanliga frågor och svar vi får om hur automatiseringar fungerar i e-postmarknadsföringen. Du kommer även hitta några värdefulla tips att ha med dig på vägen.

Om jag gör ändringar i en automation, får de som redan befinner sig i den ändringarna?

Ja, man kommer ta del av dina ändringar eller eventuella tillägg i automationen. Undantaget är om du justerar vid fördröjningar. Om du har en fördröjning på t.ex. 10 dagar men ändrar till 1 dag. Så kommer de som stod väntande på detta steg få vänta ut sina 10 dagar. Eller om du har satt ett fast datum men ändrar datum så kan de i automationen fastna på detta steget då tidsangivelsen inte stämmer längre. Vår rekommendation är därmed att undvika att justera tidsangivelser i en aktiv automation. Observera att en person som redan slutfört din automation inte kommer ta del av eventuella tillägg som sker efter sista steget är klart.


TIPS!
Om dina automationer kan innebära flera ändringar löpande, följ detta råd.
Tänk på att en automation är i grunden till för mer statiska förplanerade sekvenser än aktiva där mycket kan ändras under ett flöde så som exempelvis tidsangivelser, mottagare och information. Till exempel vid stora lanseringar, webinars med mera. I sådana fall är det bättre att skapa dels en unik lista alla dessa hamnar på vid registrering/köp.

En automation kommer alltid börja överst i flödet nämligen vilket gör att om du får in nya personer sent inpå men vill de nås av informationen längre ned i flödet är det inte säkert de nås av den i tid. Vid denna typ av aktiviteter rekommenderar vi att istället arbeta med Kampanjutskick som verktyg och schemalägga dina kampanjer så du ändå kan förbereda arbetet för att slippa logga in online löpande.

Då kan du göra justeringar fram till sekunden innan det skickas iväg och veta det når samtliga som finns på din valda lista. Och systemet kommer alltid skicka till alla som finns på listan precis det ögonblicket mejlet ska skickas ut. Även om det står t.ex. 100 mottagare när du gör schemaläggningen så kommer det uppdateras till aktuellt antal på listan sekunden det skickas. På detta vis får du mindre risk för störningar.

Tips när du ska göra ändringar i din automation

Vare sig det gäller att du vill modifiera om den du redan har eller använda mejl i automationer till andra insatser (nyhetsbrev, individuella mejl med mera) så rekommenderar vi att spara ned de mejl du redan har i din automation som mall.

På detta vis går inget arbete förlorat och du kan redigera i lugn och ro och veta att om du ångrar/saknar något du gjorde eller vill återanvända det framåt kan du enkelt hämta upp berört mejl i dina mallar sedan.

Läs mer här om hur du skapar mallar

Om jag satt upp en automatisering där varje utskick av mail skickas ut vid specifikt datum. När startar då automatiseringen för de som inkommer efter ett datum passerat?

Om fördröjningen är satt till ett datum kommer prenumeranten att motta tidigare mail i automatiseringen trots att datumet passerat. Systemet kommer vänta tre timmar mellan varje mail för att förhindra att mailet ses som spam. Om någon kommer in mitt i automatiseringen där flera fördröjningar och mail är uppsatta till specifika datum kommer de alltså att få alla mail.

Notera att detta endast gäller för fördröjningar satt till datum men inte övriga fördröjningar som är generella till antal dagar. Vill du inte att nya prenumeranter får tidigare mail bör du starta en ny automatisering (du kan duplicera tidigare) och då ta bort tidigare datum. Det är inte rekommenderat att ta bort steg ur en aktiv automatisering då det kan påverka de som redan är inne i den.

Vad händer med mail som lagt för att skickas ut medan e-postmarknadsföringen tillfälligt pausats (t.ex om du nått gränsen för antal prenumeranter eller om kontot granskas)?

Precis som att e-postmarknadsföringstjänsten endast pausas tillfälligt gör även mailen detta. Dessa kommer att läggas i kö och skickas ut så fort tjänsten är igång igen.

Håll gärna koll i din Översiktspanel -> Hantera fakturering för att se hur dina gränser ligger till. Ser du att du närmar dig en gränsnivå finns våra tillägg att aktivera. På så vis minimerar du risk för stopp vid viktiga utskick på grund av uppnådda gränser. Systemet kommer också meddela dig både när du närmar dig gränsnivåerna du har samt när du passerat dem via email utskick.

Hur felsöker jag en automatisering som inte fungerar?

Du kan i denna guide se vanliga anledningar och åtgärder när detta sker.

Kan jag på något sätt skicka de resterande mailen i automatiseringen till en prenumerant utan att hen får det första mailet igen?

Du kan dessvärre inte släppa in en person mitt i en automatisering, eller utesluta vissa mail i den, utan då behöver du antingen skicka ut enstaka mail via individuella utskick, eller om du duplicerar den automatisering du skapat för att ta bort de mail du inte vill ska vara med. Välj en ny utlösare (förslagsvis Tagg där du skapar en helt ny tillfällig tagg som heter exempelvis Rättelse). Spara och se till att automationen är ON (mycket viktigt, annars kommer inte nästa steg fungera) och gå sedan till CRM och lägg till taggen på denna/de personerna det berör som är samma som utlösaren.


Går det att få in någon retroaktivt i ett automationsflöde?

Det finns några workarounds för dig som behöver se till att någon eller några kommer in i ett autmationsflöde i efterhand.

Tips 1
Gå till ditt automationsflöde och lägg till en ny/ytterligare tagg som utlösare. Detta skulle t.ex. kunna vara Rättelse. När automationen har fått med taggen som utlösare går du till ditt CRM och ger berörda personer denna tagg. Det är viktigt att personerna får taggen efter du aktiverat utlösaren då automationen endast kommer agera på aktiviteter som sker efter du sparat taggen där. Kort därefter bör utskicken nu gå till den/de du önskade lägga till i efterhand.

Tips 2
Du duplicerar ditt automationsflöde och justerar den nya anpassad efter hur du vill att de du retroaktivt ska föra in i flödet ska få utskick. Kanske är det så att du vill ta bort ett mejl eller två etcetera. Sedan gör du precis som i tips 1, att du skapar en ny tagg som utlösare och sedan adderar taggen till berörda i ditt CRM.

Tips 3
Behöver du stoppa de utskick som ligger planerade för de som är i flödet för att göra justeringar eller liknande? Då går du in i din automation och rödmarkerar den (stoppar den). Då kommer inga fler mejl skickas.
Behöver du fortfarande kommunicera med de som är i flödet följer du steg 1 eller 2. Du kan också gå in i de mejl du hade planerat skicka och spara dem som mall.
Sen kan du gå in och skapa en Kampanj i din E-post marknadsföring och hämta upp mallen där. Då kan du justera och styra både mottagare och tid för utskick igen.


Fick du svar på din fråga?