Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarWidgets
Quiz/Undersökning
Quiz/Undersökning
Uppdaterad för mer än 2 veckor sedan

Widgeten Quiz/undersökning är ett verktyg du kan använda för att skapa undersökningar och quizer t.ex. i syfte att samla in leads.

Lägg till nytt steg

Quizen består av olika steg. Som förval kommer två steg redan finnas skapade i inställningarna. Om du vill lägga till fler så gör du detta från Formulärfält > Lägg till nytt steg

När du lägger till ett nytt steg, väljer vad det ska heta och klickar på Redigera Fält på det nya steget så kommer du själv att få bestämma vilket typ av fält som ska användas. Det gör du genom att klicka på Lägg till fält. Läs mer om vilka alternativ du har under rubriken Nya fält när nedan.

Redigera respektive steg

När du har bestämt hur många steg ditt quiz ska ha så kan du redigera varje steg för sig. Det gör du såhär:

1. Genom Formulärfält > Inställningar (kugghjulet). Här ställer du in rubriken för ditt steg och tillhörande beskrivning. Du kan även anpassa typsnitt, textfärg, storlek och justering.

2. Genom Formulärfält > Redigera fält. Även här får du chans att ställa in rubrik och beskrivning enligt punkt 1 ovan. Men det finns också ytterligare inställningar kopplade till ditt formulär, se nedan.

Vid enkel- eller flervalsfält

Här redigerar du vilka valfält (alternativ) du vill ha, döper om dem och lägger eventuellt till fler alternativ genom knappen Lägg till fler alternativ. Om du vill att alternativen ska ha olika poäng ställer du även in detta här.

Ställ in unika egenskaper i svarsalternativen

Klicka på kugghjulet Inställningar intill varje fält för att välja bild och lägga in en beskrivning för detta alternativ. Om besökaren väljer just det här alternativet kan du även ställa in så att en viss tagg läggs till eller att besökaren omdirigeras till ett annat steg. Användbart för att kunna till exempel filtrera/segmentera i ditt CRM eller för att segmentera i mejlautomationer.

I CRM kan du sedan se respektive tagg under Kolumn Taggar. Behöver du till exempel exportera en lista med endast personer med Tagg A så kan du därmed filtrera listan på den valda taggen och sedan exportera listan via knappen mer. Här hittar du guide för hur du gör detta.


Fältstil

Inne i Inställningar (se bild ovan) kan du välja fältstil: Ruta eller Enkel.

Vid val av fältstil Ruta så kan du:

  • Anpassa boxens utseende

  • Välja bildstil (cirkel / fyrkant / bevara bildstorleken)

  • Om du önskar att ha en synlig radio-/kryssruta

  • Hur många alternativ som ska finnas per rad

  • Om besökaren ska få chans att välja flera alternativ eller inte

  • Om fältet ska vara obligatoriskt eller ej

  • Om du vill binda fältet till en CRM-egenskap

Väljer du istället fältstil Enkel går det endast att binda CRM-egenskap och göra fältet obligatoriskt eller ej.

Nya fält
Genom knappen Lägg till fält har du möjlighet att lägga till andra typer av fält i ditt steg. Detta kan exempelvis vara för att samla in CRM-egenskaper som e-postadress och namn. Men här finns också särskilda quiz-fält som Betyg/poäng, Flervalsfält och Enkelvalsfält.

Formulärinställningar

För att göra generella inställningar för ditt quiz så klickar du på kugghjulet Ändra inställningar.

Formulärnamn - Här döper du din quiz/undersökning. Detta namn visas i dina meddelanden i översiktspanelen.

Notifiera mig vid ny formulärinsändning - Kryssa i radioknappen om du önskar att få en notifiering vid nytt formulärsvar. Skriv in vilken e-post notifieringen ska skickas till.

Auto-avancera - Kryssa i radioknappen om du vill att besökaren ska skickas vidare till nästa steg automatiskt i samband med att de svarar. Om du inte kryssar i denna radioknapp behöver besökaren aktivt klicka på knappen "Fortsätt" för att komma till nästa steg i quizen.

Visa förloppsfält - Kryssa i radioknappen om besökaren ska se ett förloppsfält som visar hur långt de har kommit i quizen.

Visa tillbakaknapp - Kryssa i radioknappen om besökaren ska få chans att ta sig tillbaka till föregående steg i quizen och ändra sina svar.

Nästa-/tillbaka-knapptext - Fyll i vilken text knappen/knapparna ska innehålla för att kunna klicka sig framåt och tillbaka mellan stegen i quizen.

Slutfört-knapptext - Fyll i text för knappen där besökaren slutför quizen.

Anslut till e-postmarknadsföring - Välj vilken/vilka listor som besökaren ska kopplas till när quizen är inskickad/slutförd. Det här används om du vill att din quiz ska fungera som en lead magnet. OBS! Glöm inte att sätta igång en automatisering om kunden ska få ett svar från quizen över mail.

Tagga kontakter vid nytt meddelande - Välj om dina besökare ska taggas när quizen är inskickad/slutförd. Om du tänker använda tagg-funktionen för att starta en automatisering så notera att de också måste placeras i en lista för att hamna i e-postmarknadsföringen. Först då kan de motta mail därifrån. Se punkt 4 i denna guide.

Resultat

På knappen Resultat ställer du in vad du ska visa för dina besökare när de skickar in formuläret (slutför quizen).

Välj mellan Sidomdirigering eller Tackmeddelande.

Sidomdirigering
Här kan du bestämma vilken sida som ska visas för besökaren baserat på vilka poäng som har samlats in från deras svar. På knappen Lägg till regel lägger du till ytterligare sidor. Intill respektive sida går det även att ställa in önskad tagg som besökaren ska få.

Tackmeddelande
Om du istället vill visa ett tackmeddelande ställer du in det här. Här kan du bestämma vilket meddelande som ska synas baserat på vilka poäng som besökaren har samlat in från sina svar. Intill respektive meddelande går det även att ställa in önskad tagg som besökaren ska få.

  • Klicka på kugghjulet Inställningar för att skriva in titel, meddelande och om du vill ha en uppmaningsknapp (CTA).

  • På knappen Lägg till regel lägger du till ytterligare meddelanden.


Redigera styling

Genom att klicka på penseln Redigera styling kommer du till inställningar för att justera utseendet för:

  • Rubrik och beskrivning

  • Etiketter och Fält

  • Quiz-utseende

  • Alternativkryssrutor

  • Knapputseende


Övriga frågor

Var hittar jag svaren från de som gjort min quiz?
Gå till CRM > Meddelanden och välj vilket formulär du vill visa svaren för. Din quiz/undersökning räknas som ett formulär i Webbas.



Fick du svar på din fråga?