Om du vill importera eller exportera kontakter i CRM systemet (där kontakter och meddelanden sparas, tillsammans med taggar) så gör du det under fliken CRM. Klicka sedan på knappen Mer > så får du upp val med Importera och Exportera.
Notera att detta endast gäller import/export för kontakter i CRM och inte prenumeranter i e-postmarknadsföringen. Önskar du importera/exportera prenumeranter följer du istället denna guide.
Vid import
Klicka på knappen Mer > och sedan Importera.
Du får då upp en ruta där du behöver bekräfta att dessa personer skrivit upp sig för att få mail från dig innan du klickar på knappen Importera nu.
I nästa steg väljer du CSV-filen du vill importera och får sedan upp en ruta där du kan knyta de olika värdena till önskat fält. Detta är extra viktigt att du går igenom om du importerar direkt från annat system som använder sig av andra värden och fält än vad Webbas gör. Vill du säkerställa du använder de fält Webbas använder kan du i denna guide hämta mall för CSV-fil.
Vid export
Klicka på knappen Mer > och sedan Exportera. Du får då upp en ruta där du klicka på Ja för att genomföra exporten. Du får då efter några minuter ett mail med att ladda ner CSV-filen när exporten är färdig. Du mottar mailet till den mail du använder som administratör i plattformen.
OBS! Filen som skickas per mail är endast tillgänglig i 46 timmar. Så vi rekommenderar att du laddar ner den lokalt på din enhet så snart du har möjlighet.
Vill du istället importera prenumeranter?
CRM-systemet är inte direktkopplat till e-postmarknadsföringen vilket betyder att kontakter du lägger till inte automatiskt läggs till som prenumeranter i en lista. Vill du istället importera prenumeranter följer du denna guide. När du importerar prenumeranter blir de automatiskt en kontakt i CRM och får en profil.