Hoppa till huvudinnehåll

CRM inställningar

Uppdaterad för mer än 3 veckor sedan

Du når CRM inställningar genom att gå till fliken CRM och sedan till vänster klickar du på kugghjulsikonen. Se gärna nedan video där vi visar denna funktion. Du hittar även förklaringar på de saker som finns i CRM inställningar under videon.

För fullständig introduktion till CRM systemet rekommenderar vi denna guide.

Lägg till egna egenskaper

Egenskaper i ditt CRM är värden eller information om dina kunder som kan vara relevanta för din verksamhet. I videon ovan beskrivs hur du lägger till egenskapen Ålder i ditt CRM.

Du lägger till en ny egenskap genom att gå till CRM > Inställningar. Inuti Kundegenskaper klickar du på knappen Skapa egenskap. Här ställer du in Etikett det vill säga det värde / egenskap du vill skapa. Det är inte obligatorisk att lägga till en Beskrivning, men här finns även ett fält för det ifall kunden behöver ytterligare information om etiketten. I annat fall lämnar du detta fält tomt.

Välj sedan vilken Fälttyp du vill ha. Det kan vara exempelvis nummer, datum, linje med text eller något annat som passar din egenskap. Det här styr vilken typ av data som samlas in.

Om du vill samla in informationen genom formulär på din webbplats är det sedan viktigt att kryssa i radioknappen Tillgängligt i formulär. När nya formulärsvar från dina kunder skickas in kommer den här egenskapen automatiskt att hamna på kundkortet i CRM.

Egenskapen hamnar längst ner under Detaljer. Se bild nedan med exemplet för ålder.

Taggar

Taggar är ett användbart verktyg för dig för att se vad en kontakt genomfört för aktiviteter i din webbplats samt som verktyg för automatiseringar. Läs mer om vad taggar är, hur du använder dem och hur du ställer in dem här.

Medlemsinställningar

Grundinställningar för medlemsgrupper i din webbplats. Detta når du även i din CRM översikt. Läs mer om denna funktion här.

Fick du svar på din fråga?