Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarCRM
Lägg till taggar till kontakter
Lägg till taggar till kontakter
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Taggar är användbara för att filtrera och organisera upp bland dina kontakter.

Bland annat kan du använda taggar för att trigga igång automatiseringar i e-postmarknadsföringen.

Lägg till taggar automatiskt

Vanligtvis vill du se till så att dina kontakter taggas automatiskt när de utför en handling på din webbplats. Exempelvis när de fyller i ett formulär, quiz, gör ett köp eller bokar ett samtal.

I respektive widget kan du i inställningarna se till så att din kontakt blir taggad:

  • Formulär

  • Bokning

  • Medlemsregistrering

  • Quiz/undersökning

  • Kassa, Butik eller Betalningsformulär


Du kan också sätta en tagg för varje produkt du säljer i din e-butik. På så vis håller du koll på vilken typ av produkt en viss kontakt har köpt.

Lägg till taggar via formulär och quizer

1. Klicka på kugghjulet Ändra inställningar för din widget.

2. Kryssa i Tagga kontakter vid nytt meddelande. I fältet som dyker upp anger du vad taggen ska heta kopplat till detta formulär eller quiz. Taggen kommer då automatiskt att läggas till på din kontakt när de har fyllt i formuläret eller genomfört quizen.

Lägg till taggar genom kassa-widgeten

Gå till kugghjulet Inställningar och kryssa därefter i rutan Tagga kunder på en ny beställning. I fältet som dyker upp anger du vad taggen ska heta kopplat till din kassa-widget.

Obs! Om du vill att taggen ska kopplas ihop till en automatisering i e-postmarknadsföringen behöver kassa-widgeten också kopplas till en lista. Klicka då på Anslut till e-postmarknadsföring och välj önskad lista.

Lägg till tagg vid köp av produkt

1. Gå till Butik > Produkter och klicka på den produkt du vill ska vara kopplad till en tagg.

2. Scrolla längst ner på produktsidan och klicka på Redigera taggar. Här väljer du en redan skapad tagg eller lägger till en ny genom att klicka på Lägg till ny tagg. I fältet som dyker upp anger du namnet på din nya tagg.

3. När en kund köper den här produkten kommer nu taggen att läggas till automatiskt på den kunden/kontakten.

Obs! Om du vill att taggen ska kopplas ihop till en automatisering i e-postmarknadsföringen behöver utcheckningsformuläret kopplas till en lista. Läs hur du gör vid punkt 4 i denna guide.

Manuellt lägga till taggar

För att manuellt tagga en eller flera av dina kontakter går du till CRM i toppen av skärmen.

Tagga individuellt
1. För att tagga en specifik kontakt klickar du på kontaktens namn eller e-postadress i din lista av kontakter.

2. Inne i kontakten klickar du på Lägg till tagg och väljer önskad tagg. Taggen kommer därefter att synas under rubriken Taggar. I exemplet ovan har kontakten en tagg vid namn "Test".

Tagga flera kontakter på en gång
1. Från listan av kontakter i ditt CRM bockar du i vilka kontakter du vill tagga manuellt alternativt använder du ett filter för att sortera ut vilka kontakter du vill ska få en tagg.

2. När du har sett till så att alla kontakter du vill tagga är valda (deras radioknappar har bockats i) så klickar du på Tagg som är en knapp ovanför din lista, se bild ovan.

3. Välj därefter en av de befintliga taggarna eller skapa en ny genom att klicka Lägg till en ny tagg. I samband med att du väljer tagg kommer du att få upp ett meddelande som lyder "Lägg till tagg [namn på tagg] till [antal] kontakter?" där du sedan kan klicka Ja för att genomföra taggningen av dina kontakter.

Redigera din lista av taggar

För att se listan över samtliga taggar går du till CRM > Inställningar (kugghjulet) > Taggar. Härifrån kan du radera taggar, skapa nya taggar och se vilka användare som har en specifik tagg (klicka på Visa användare).


Fick du svar på din fråga?