Alla samlingar
E-butiken
Erbjuda presentkort
Erbjuda presentkort
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Önskar du erbjuda presentkort så finns det olika sätt att kunna göra detta på. Webbas kan tyvärr inte erbjuda en helautomatiserad presentkortslösning där systemet skapar personliga utskick efter köp. Men det finns flera olika sätt att erbjuda presentkort ändå.

Se nedan förslag och välj det alternativ som känns bäst för dig.


Alternativ 1

Sälj i webbshopen halvautomatiserat

Skapa presentkort i din butik för fasta belopp, till exempel 250 kr, 500 kr och 1000 kr. Kunden köper presentkort för X kronor i din butik. Kunden kommer då inte få sitt presentkort direkt vid köp utan detta skapar du snarast efter köptillfället och mejlar till kunden.

Efter köp skapar du en unik rabattkod för det här presentkortet. Till exempel: PELLE500. Markera i inställningarna för den unika rabattkoden att rabatten endast får användas en gång för att undvika att koden missbrukas av konsumenten.


Du skapar en PDF/Presentkortsmall som du efter en kund har geomfört ett köp fyller i med kundens namn, unika rabattkod och värde på presentkortet - och sedan mejlar kunden detta.

Viktigt att tänka på.

  • Va tydlig både på säljsidan, i kassan, produktinfo samt tacksida/tackmeddelande att presentkortet inte kommer direkt utan mejlas ut av företaget inom X dagar.

  • Tips är att lägga till i din utcheckningskassa ett anpassat fält där kunden får fylla i vem presentkortet ska vara adresserat till utifall presentkortet är till någon annan.
    Du kan läsa mer här om hur du skapar anpassade fält.

  • Meddela kunden i din kommunikation att presentkortet inte går att dela upp utan måste användas vid ett tillfälle. Om de önskar dela upp presentkortet får de kontakta dig så du kan skapa nya rabattkoder anpassade efter kundens önskemål. Till exempel om kunden har ett presentkort till ett värde av 500kr men önskar få dela upp det på två för att köpa tjänst A först och nyttja resterande senare. Då omvandlar du rabattkoden PELLE500 till PELLE250 och nyttjande upp till 2 gånger. Så kan kunden använda samma kod två gånger.

Har du en fysisk verksamhet?

Då kan du fortfarande göra enligt stegen ovan, men istället för rabattkod erbjuda ett vanligt presentkort att använda hos dig vid nästkommande besök/bokning.

Alternativ 2

Via formulär

Vill du skapa en manuell process för presentkort kan du göra detta genom formulär vilket ger dig större utrymme i flexibilitet. I detta scenario skapar du inte en produkt i webbshoppen utan ett formulär för förfrågan om att köpa presentkort.

Förklara att kunden får fylla i formuläret så återkommer du inom X dagar med först en betalningslänk för presentkortet och efter betalning leverans via mejl/brev beroende på vad du erbjuder.

Processen med rabattkod enligt alternativ 1 kan du behålla.

Du kan även skapa en så kallad dold produkt i din butik för presentkort som du kan justera vid varje unikt köp i belopp. Dold produkt innebär att ingen kan se denna länk utan att du aktivt länkar den. Då skulle du kunna ha en dold produkt som heter Presentkort. När kunden önskar köpa ett presentkort av dig för 500kr via ditt formulär så går du in på din dolda länk, anpassar priset och skickar länken till kunden som får betala. När betalning är mottagen skickar du presentkortet på det sätt du önskar.

Förslag på fält att ha med i ditt formulär:

  • Namn

  • E-post

  • Namn på mottagaren av presentkortet

  • Fritextfält för kunden att fylla i valfritt belopp

Fick du svar på din fråga?