Alla samlingar
Widgets
Kassa (widget)
Kassa (widget)
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Kassa-widgeten ingår i paket Växa och uppåt.

Denna widget är utformad för att göra kundresan så smidig som möjligt i det fall du säljer produkter eller tjänster direkt genom din webbplats. Genom kassa-widgeten kan du på en och samma sida låta kunden få fylla i sina kontakt- och betalningsuppgifter och genomföra köpet direkt (pengarna dras från kundens konto). Det här används exempelvis på landningssidor där du vill sälja en specifik produkt/tjänst.

Hur skiljer sig kassa-widgeten från Butik och Betalningsformulär?

  • I Butik-widgeten gör du ett flöde med en eller flera produkter. Det ser alltså ut som en klassisk e-handel. Kunden kan välja att lägga en produkt i varukorgen eller köpa direkt, men slussas då vidare till systemsidan Butikskassa där kunden får avsluta köpet. Det här medför alltså fler steg för kunden, vilket innebär en risk att kunden inte genomför köpet till fullo.

  • I widgeten Betalningsformulär får kunden förvisso fylla i sina uppgifter på en och samma sida, men widgeten går inte att koppla samman med en viss produkt. Det gör att denna widget är mer lämplig för t.ex. att samla in pengar för välgörenhetsändamål.

Inställningar för kassa-widgeten

Om du klickar på widgeten dyker ovan meny upp. Här kan du välja mellan:

  1. Produkter

  2. Redigera styling (penseln)

  3. Inställningar (kugghjulet)

  4. Justeringsinställningar

  5. Animation

  6. Kopiera

  7. Radera (papperskorgen)

Produkter

I inställningarna för Produkter väljer du först mellan Produktval eller Varukorg kassa.

Om du väljer Varukorg kassa kommer kunden själv att behöva lägga till produkter innan widgeten syns. Om kunden inte har lagt till några produkter i varukorgen kommer det att dyka upp en text som säger ”Din varukorg är tom” på platsen där du dragit in widgeten. Så snart kunden har börjat lägga till produkter kommer widgeten dock att visa sig och då syns valda produkter i Ordersammanfattningen.


Om du istället väljer Produktval kan du själv ställa in:
- Vilka Huvudprodukter som ska vara förvalda (en eller fler).
- Om du vill lägga till Trissningserbjudanden. Läs mer om hur du gör det i denna guide.
- Om kunden själv ska få välja antalet produkter att köpa.
- Om kunden ska få välja vilken produkt som ska köpas. Då får kunden radioknappar mellan de Huvudprodukter du valt ut.
- Hur Utseendet för formuläret ska vara. Här skickas du direkt till kassa-widgetens styling som du också når genom penselsymbolen.

Redigera styling

När du klickar på penseln Redigera styling dyker följande meny upp.

Välj mellan:

  • Tre olika utseenden för själva formuläret. På bilden ovan är det förvalt att Ordersammanfattningen ska ligga till höger om Kund- och faktureringsinformationen.

  • 1-, 2- eller 3-stegskassa. Det här avgör hur många steg kunden behöver klicka sig vidare till för att genomföra köpet.

  • Utseende för Kund- och faktureringsinformation. Det här är rutan där kunden fyller i sina kontakt- och betaluppgifter.

  • Utseende för Utcheckningsruta. Det här är bakgrunden för hela din kassa-widget. Det område som ligger bakom Kund- och faktureringsinformation samt Ordersammanfattningen.

  • Utseende för Ordersummering. Det är rutan för Ordersammanfattningen.

  • Utseendet för knappar. Välj färg, typsnitt och CTA-texten för de olika knapparna som finns i din kassa-widget.

  • Utseende för Säkert Emblem. Välj textfärg, text för låssymbolen och text för sköldsymbolen.


Utöver valen ovan finns det även radioknappar för:

- Om du vill visa det vanliga priset genomstruket när produkten är på rea
- Om ”Säker kassa”-emblem ska synas
- Om orderöversikten ska visas ovanför kundinformationen på mobila enheter eller tvärtom
- Om kassan ska expanderas till fullständig visningshöjd.


Inställningar

Genom kugghjulet Inställningar kommer du till följande meny:

Eftersom kassa-widgeten också är ett formulär har du möjlighet att:

  • Länka vidare till en tack-sida (ej obligatoriskt)

  • Tillåta rabatter eller ej. Om du har denna radioknapp ikryssad kommer det synas en textlänk ”Ange kampanjkod” vid Ordersammanfattningen.

  • Aktivera kundregistreringar. Det här är användbart om du exempelvis säljer medlemskap eller kurser med inloggning på din webbplats.

  • Be inte om adress när du bara säljer digitala produkter. Om du kryssar i denna ruta slipper kunden fylla i sin faktureringsadress vid köp.

  • Ansluta till e-postmarknadsföring. Ifall du vill att din kund ska kunna ta emot e-postutskick och bli en prenumerant hos dig väljer du att lägga till kunden på en lista.

  • Tagga kunden vid ny beställning.

  • Anpassa fälten i kassa-widgeten. Kanske vill du samla in mer information om kunden än det som står med som standard. Exempelvis kan du lägga till ett fält för telefonnummer, företagsinformation eller ”Fråga efter ytterligare information” där du kan skräddarsy ett fält utifrån dina behov.

Fick du svar på din fråga?