Hoppa till huvudinnehåll

Skapa formulär och registrering för webinar och event med flera datum

Uppdaterad för mer än en vecka sedan

Ska du erbjuda webinar eller ett event med flera datum så kommer här en guide för dig hur du på bästa sätt ställer in detta i Webbas plattform.

I dagsläget går tyvärr inte att välja i ett formulär där kunden väljer i t.ex. en rullista vilket datum hen önskar som sedan enkelt kan filtreras i ditt CRM för exempelvis separata mejlutskick beroende på vilket datum man registrerat sig för.

Här vill vi tipsa om två olika sätt du istället kan göra för att få bästa möjliga flöde:

Alternativ 1 -
Använd knappar & popups för ditt flöde.

På din landningssida/anmälningssida så kan du istället för att lägga formuläret direkt på din sida. Skapa istället en knapp för varje datum till ditt event som du sedan kopplar till varsin popup - som är inställd för respektive datum.

På så vis får kunden en enkel upplevelse att registrera sig. Och du kan säkerställa att dela in kunderna i separata taggar och listor så du kan skicka unika utskick med mera för respektive grupp.

Så här gör du:

  1. Gå till E-post marknadsföring och skapa listor, ett för varje datum (om du behöver det).

  2. Skapa din landninssida

  3. Lägg in knappar för det antal datum du erbjuder för eventet.


  4. Skapa 1 popup med ett formulär i som du designar så som du vill den ska se ut. Detta formulär ställer du in med lista för datum 1 och önskar du deltagaren ska få en tagg så kan du enligt guiden ovan om formulär ställa in det i formulärinställningarna direkt. Tips! Glöm inte döpa själva popupen till förslagsvis DATUM 1 - så du enkelt i popup-översikten sedan kan se vad som är vad.

  5. Kopiera din popup i 2 kopior. Gå in på respektive kopia och döp om popupen till vilket datum det är. Och byt koppling av e-post lista och tagg i formuläret till rätt datum för just den (t.ex. datum 2 osv). Detta kommer gå snabbt då all design och grundkonfiguration redan är klar.

  6. Gå tillbaka till landningssidan och länka knapparna till rätt popup.

  7. Klar! Nu kan dina besökare enkelt välja mellan flera datum och du hålla en bra sortering på dem i både CRM och marknadsföring.

Alternativ 2 -
Använd funktionen Quiz (obs! mer avancerat därav rekommenderar vi främst alternativ 1).

På din landningssida/anmälningssida så kan du istället för att lägga formuläret, använda vår widget Quiz. Även om denna inte primärt är till för detta syftet och vi rekommenderar alternativ 1 då det är enklare att konfigurera. Så är det ändå ett alternativt sätt.

Med quizvarianten lägger du quizwidgeten direkt på landningssidan och ställer in en första fråga där kunden väljer vilket datum hen önskar deltaga på. Och sedan i steg 2 måste de ange sina uppgifter.

Observera! Att i detta alternativ behöver du ställa in för respektive svarsalternativ en tagg som ska gälla för det specifika valda datumet.

Samt. Att om du önskar att dessa personer ska hamna i olika email listor kommer du behöva att skapa email automationer som aktiveras av dessa respektive taggar där du lägger i automationen att alla som får tagg DATUM 1 -> Ska läggas till i E-post lista för datum 1.

Så här gör du:

  1. Gå till E-post marknadsföring och skapa listor, ett för varje datum (om du behöver det).

  2. Skapa din landninssida

  3. Lägg in widget Quiz och designa den som du önskar.

    1. Steg 1: i quizet är val av datum. Ställ in i inställningarna att quizet ska autoavancera för en snabb och enkel upplevelse för besökaren.

    2. Steg 2: Ställ in att man ska ange namn, e-post och godkänna villkor.
      GLÖM INTE att tagga respektive svarsalternativ för varje datum med varsin egen dagg.

  4. Skapa automationer för respektive tagg så när någon får tagg DATUM 1 -> så läggs hen till i e-post lista DATUM 1.

  5. Klar!

Fick du svar på din fråga?