Hoppa till huvudinnehåll
Alla samlingarMedlemskap/Kurser
Rabattera medlemskap eller återkommande prenumerationer
Rabattera medlemskap eller återkommande prenumerationer
Uppdaterad för mer än en vecka sedan

För att rabattera ett medlemskap eller återkommande prenumeration kan du göra på olika sätt. Du utgår från Butik > Rabatter > Lägg till rabatt.


Tillämpa rabatt på den första betalningen

För att tillämpa rabatten på den första betalningen behöver en rabattkod användas manuellt av kunden i samband med köpet (i kassan).

Obs! Viktigt att du då ser till att radioknappen Tillämpa automatiskt inte är ikryssad.

Tillämpa rabatt på alla återkommande betalningar

För att tillämpa rabatt på alla betalningar i en prenumeration eller medlemskap (både den första och kommande betalningar) ska du istället kryssa i radioknappen Tillämpa automatiskt.

Går det att göra första månaden gratis i en prenumeration/medlemskap?

Det är tyvärr inte möjligt att ge 100% rabatt på prenumerationer/medlemskap genom en rabattkod. Det betyder nämligen att betalningsinformationen (som t.ex. kortnummer) inte kommer att kunna samlas in från dina kunder i utcheckningen/kassan. För att kunna ta emot återkommande betalningar genom medlemskap/prenumeration behöver denna information registreras där.

Istället kan du:

Förslag 1
Rabattera första månaden genom rabattkod, se rubriken ovan: Tillämpa rabatt på den första betalningen.

Förslag 2
Ge medlemmar tillfälligt gratis tillgång till medlemskapet genom widgeten Medlemskap/registrering. I denna widget kan du sätta en tagg på de medlemmar som registrerar sig denna väg och lägga dem i en lista för e-postmarknadsföring.

1. Inne i inställningarna för widgeten klickar du på Aktivera registreringar.
2. Välj vilken medlemsgrupp nya medlemmar ska hamna i rullgardinsmenyn Lägg till nya medlemmar i gruppen.
3. Klicka på Välj listor vid Anslut till e-postmarknadsföring och välj därefter vilken lista du vill koppla medlemmarna till. Det gör så att medlemmarna blir prenumeranter i e-postmarknadsföringen.
4. Kryssa i Tagga nya medlemmar och välj vilken tagg de ska få vid registrering.

6. Du är nu redo för att skapa en automatisering där dina medlemmar får e-postutskick som exempelvis:

  • Påminner om att prenumerationen/medlemskapet avslutas om 1 månad.

  • Påminner om att uppgradera eller fortsätta sitt medlemskap genom att skicka en länk till en utcheckning/kassa.

Du kan även tagga dina kontakter i automatiseringen beroende på om de väljer att köpa ett fortsatt medlemskap eller inte.

7. Om medlemmen inte väljer att köpa fortsatt tillgång till din prenumeration/medlemskap så kan du i din automatisering ställa in så du får ett automatiskt mail med en påminnelse (till dig själv) om att plocka bort medlemmen manuellt från medlemskapet. Lär dig hur du redigerar en medlem i denna guide.

Om du vill lära dig mer om automatiseringar kan du även se denna guide.

Går det att ändra priset eller rabatten på en pågående prenumeration?

Om du ändrar priset på en produkt med återkommande betalningar eller rabatterar den annorlunda, så kommer endast nya prenumeranter/medlemmar att bli påverkade av ändringen. Priset kunderna betalar baseras på alltså på de förhållanden/villkor som var gällande vid det exakta tillfället de valde att köpa produkten/medlemskapet.

Om du vill att din prenumerant ska börja betala ett annat pris (eller få en annan rabatt) behöver kunden säga upp sin prenumeration och därefter göra ett helt nytt köp.

Fick du svar på din fråga?